Tjena!

Jag har just kopplat in en reglering till min tappvarmvattenautomat. Jag har 1500 liter tank, en sexmeterspump på första läget, en lagom stor växlare (och en Esbe blandningsventil som extra säkerhet). Sitter så klart en flödesvakt på KV som startar cirkulationspumpen.

Problemet jag har haft är att när tanken är 80 grader i toppen och någon duschar i en kvart så förflyttas massa varmt vatten till tankbotten. Vattnet minskar ju inte speciellt mycket i temperatur när det rusar genom växlaren. Detta har medfört att när elpatronen startar efter en kvarts duschande trots halvladdade tankar.

Fick en gammal reglercentral av farsan att koppla in till styrningen av cirkulationspumpen. Kopplade in den och testade lite. Den reglerar hastigheten på pumpen och har en tempmätare på utgående från VVX'en. Ställde vv tempen till 51 grader och max på 65.

Problemet är nu att varmvattnet varierar väldigt mycket i temperatur. I en minut har man perfekt duschvatten, sedan kallnar det för att sedan bli varmt igen efter 10 sekunder. Sjukt irriterande!

Reglerutrustningen är tillverkad av Sorel Mikroelektronik Gmbh och heter BWR 3. Jag har bara en tysk installationsmanual. Har googlat sönder internet efter en engelsk eller helst svensk manual, men det varkar inte finnas. Den är tillverkad 2002, så det är skumt att den inte går att finna. Någon som råkar sitta på en manual eller har koll på denna modell?

/Magnus
 
Tyvärr ingen manual, men det låter ju lite som att givaren och/eller regleringen är för långsam därav svängningarna i tempen. Till min tva (köpt hos Vvfs ) är det en "ultrasnabb" givare.
Normalt ska returtempen vara bara några få grader högre än inkommande kallvatten.
 
Tack för ditt svar. Jo förmodligen så reagerar givaren för sakta. Skall se om jag kan montera den i ett dykrör istället.
 
Kleta på lite kylpasta på givaren innan den åker ner i dykröret. Kan hjälpa väldigt mycket eller lite beroende på givarens utformning.
 
Snabelost skrev:
Problemet är nu att varmvattnet varierar väldigt mycket i temperatur. I en minut har man perfekt duschvatten, sedan kallnar det för att sedan bli varmt igen efter 10 sekunder. Sjukt irriterande!


Det räcker väl att dusha en minut.:D:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.