Inom något/några år står en köksrenovering i planen för fritidshuset. Programarbetet är drivet så långt att vi fastställt att vi kommer att ha en stor modern vedeldad köksspis - Viking 90 eller motsvarande - som huvudsaklig matlagningsapparatur samt för uppvärmning.

Kåken (120 kvm f.d. Missionshus) värms i övrigt av direktverkande el, men det finns förutom köksspis ytterligare två vedkaminer, och planer på att stoppa in en fjärde kamin.

Vidare så är huset när vi inte använder det kallställt utom i kök och badrum, där vi kör 10 grader för att klara vattensystemet.

Vi funderar kring att som komplement till övriga värmesystem skaffa en kökspanna när vi ändå är igång, så att säga. Tänker mig i så fall ett litet system med 2-3 radiatorer i relativ närhet av spisen (max 5 m rörlängd till den bortersta radiatorn). Har inga skall-krav på prestandan utan tänker mest att det vore smutt att kunna distribuera den värme som skapas när man eldar i spisen till närliggande utrymmen bredvid och ovanför köket. Således inte nödvändigt med acctankar, termostater etc - ett basalt system.

Vi är okunninga om kökspannor och innan jag kommer vidare i funderingarna stöter jag på patrull på dessa frågor:

- Kan man ha ett radiatorsystem under dessa förutsättningar som fungerar på självcirkulation? Alternativt med bara en enkel eldriven cirkpump utan någon mer avancerad styrning än ett konstantflöde när man eldar i spisen?

- Kan man ha ett radiatorsystem med frostskydd i västskan så att systemet klarar att stå i minusgrader?


Tacksam om någon kan vara bollplank i detta.
 
Möjligheten att ansluta radiatorer kanske är bäst att diskutera med spistillverkaren.

Det går utmärkt att frostskydda systemet med glykol.
 
Glykol funkar, men det är dyrt och bör bytas ut då och då eftersom det "förbrukas"/degenereras.

Har heller inte hittat några riktigt bra köks(spis)pannor för vattenburen värme, de flesta är dyra och har inte ett förbränningssystem som är effektivt/miljögodkänt.

Om du tänker låta huset stå ouppvärmt skulle jag inte rekommendera vattenburet, utan hellre en pelletskamin eller kakelugn för luftburen uppvärmning som komplement till en vedeldad kökkspis.
 
Tack för svar!

Den panna vi just nu funderar på är Viking 90 (J Davidssons).

Skulle principlösningen vara vattenmantlad spis - värmeväxlare - radiatorslingor samt, antar jag, expansionskärl? Eller kör man radiatorslingorna direkt från spisen utan växlare?

Det system jag spontant har i huvudet är det som finns på Zorngården i Mora. Fast mindre. Jag tror inte att det är växlare i det systemet utan direkt från pannan till radiatorerna. Är det kanske något som måste vara för att få till självcirkulation???

Är det någon här som har eller känner till hur ett kökspannesystem från anno dazumal med självcirkulation är konstruerat??
 
Hejsan!
Värmesystemet i mitt hus är byggt för självcirkulation och jag kan väl säga att nyckelordet är GROVT:)
Har numera en acktank så jag har satt in en cirkpump.
Problemet i ditt fall kan väl bli att den kan koka ganska lätt när det blir bara några få radiatorer alltså liten vattenvolym.

ps. du kan väl dra kulvert från grannen, han gillar ju att elda :)
 
Ja, fast jag gillar ju också att elda! :-D
 
frjo7205 skrev:
Är det någon här som har eller känner till hur ett kökspannesystem från anno dazumal med självcirkulation är konstruerat??
Du ringde?

Nu är det inte sjävlcirkulation längre sedan de klämde in en elpatron, men vid strömavbrott kan jag tänka mig viss cirkulation ändå, systemet är nog en 50 år i alla fall.

Från kökspanna går ne stigare direkt upp till andra våningen, där en stor varmvattenberedare och expansionskärlet befinner sig. Några element även så. Rören ligger på golvet lägs med kanterna, eftersom man när huset byggdes inte hade uppfunnit centralvärmen. Sedan går vamvettnet ner till bottenvåningen och elementen där, och på golvet på bottenvåningen så letar sig grova rör tillbaka till pannan.

Nu kör jag alltid med cirkpump, så jag vet inte hur det funkar utan. Men så ser det ut.

Tips! Ställ spisen så att det är lätt att stapla ved och inte så långt från dörren. Du måste gå och hämta ved flera ggr per dag om det är kallt.
 
MH, så du har ingen värmeväxlare mellan kaminens vattenmantling och radiatorerna utan det är bara en slinga/krets? Kanske är förutsättning för att det skall funka med självcirk?
 
Värmeväxlare? Jag har faktiskt aldrig sett ett system med värmeväxlare mellan där det brinner och radiatorerna (i villa). Varför vill du ha det?

Expansionskärl måste du ha, enklast är ett öppet på vinden, då behöver du inte säkerhetsventil och dylikt.
 
@MH: nej jag vill inte ha värmeväxlare. Är bara helt rudis på kökspannevärme och undrade hur systemen är uppbyggda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.