Tänkte renovera mitt 50-talskök utan att riva ut det och bygga nytt. Egentligen består planerna av att:

Bygga ram på stommen (för att höja bänken).
Sätta träbänkskiva
Sätta in induktionshäll, ny kolfiltersfläkt, diskmaskin
Måla alla stommar, väggar, skåpsluckor.
Slipa,olja/lacka om trähandtagen.
Fräscha upp "knäpp"-beslagen (venne hur bästa sätt är..)


Min största fundering nu är om kaklet. Det är sånt 3-raders 15cm-vitt kakel ovanför bänkskivan, med en glipa målad vägg upp till överskåpen. Bästa vore kanske att riva och sätta nytt i en liknande still iom att bänskivan höjs, men jag är lite nojig för asbest o skit..

Hört att man kan ta prover, hur säkert/exakt är det? Tas då både på fix&fog? Vad gör man isf, kan man lita 100% på att en firma kan ta bort kakel&sanera rubbet?

Det jag funderar på annars är att helt enkelt höja och sätta den nya bänkskivan dikt an mot bef. kakel. Problemet är väl att det kanske blir fult? Bänken höjs ju med ca 8-9cm vilket gör att det blir lite mindre än halva understa kakelraden kvar isf. Det kanske är råfult? Går det annars att ev. sätta en hög bakkantlist som kunde täcka resten av understa kakelraden, vad tros om det? Annars är ju kaklet fint, och original har ju lite charm ändå =)
 
Även om asbest inte är att leka med, så utgör riskerna bara en reell fara för den som arbetar med det ofta. Jag skulle inte oroa mig ett dugg för en enstaka rivning, och att ta ner kakel dammar inte på långa vägar lika mycket som att riva eternit eller rörisolering kan göra. Det är väl ändå rimligt att minimera exponeringen, använd skyddsmask med partikelfilter, fukta fix&fog innan du knackar ner det, och sopa&torka upp så mycket av det som möjligt innan du kommer med dammsugare. Dessutom, om du låter bli att ta prov på grejorna innan rivning så är ju sannolikheten för att det är asbest i mindre än 100%.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Känns ändå onödigt att chansa med det. Har inget intresse av att göra just det momentet själv om jag inte på nått sätt kan vara helt säker på att det inte är sån skit i materialet.
 
Det finns mycket skrivet om asbest i forumet.. jag håller med jstck, att göra något mindre jobb med sunt förnuft skulle jag rekommendera.

Som ny husägare och med nyligen påbörjad första renovering hittade jag en eternitkanal i ett schakt. Gick från taket på bottenvåning, genom ett badrum, upp på kallvinden och ut genom en huv. Jag tyckte att jag skulle vara redig och ringde en saneringsfirma. Vill minnas att de skulle ha 8000 för att avlägsna det. Jag sög på det ett tag men tyckte att det kan väl ändå inte vara rimligt så jag valde att göra det själv. Frigjorde lite runt kanalerna och lyfte sen bort dem i hela sektioner, virade plast om och lämnade på tippen. Kanske en timme jobb och kändes helt tryggt. Man ska ha respekt men sunt förnuft får man inte glömma helt.
 
Fukta fix och fog och knacka ner en platta.
Sen kan du ta en bit fog och en bit fix och skicka på analys.

Jag skickade själv till evema som var billigast när jag letade.
 
Är det ofarligt att knacka ner en platta då? Tycker alltid det dammar en jäkla massa minsta lilla man bryter loss av nått från putsväggar sådär..
 
S Sezzi skrev:
Är det ofarligt att knacka ner en platta då? Tycker alltid det dammar en jäkla massa minsta lilla man bryter loss av nått från putsväggar sådär..
Det är därför du ska fukta det först.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är därför du ska fukta det först.
Jovisst, men det är ju inte möjligt att fukta bakom en kakelplatta så att säga, det enda som fuktas lite är ju själva fogen...
 
En blomsterspruta med vatten och spruta på 3-4 plattor i en ända låt verka 1min. Börja knacka spraya en bit fram åt så vattnet hinner sugas in i fog osv. Tog ner kökskkalet så i vårt förra hus på detta sätt mest för att slippa dammet. Använd mask stoppa det ner knackade i dubbla sopsäckar allt eftersom. Jag hade inte hört om asbest i fog. Borrade 8 hål i eternit taket i källaren i går. Känner inte mig orolig för min hälsa för det. Asbest är farligt om man är utsatt för dammet regelbundet. Jag gillar de gamla köken som du har kul att du bevarar stuket.:ok:
 
Kan säga nu: Kaklet får vara kvar, kommer sätta bänkskivan mot kaklet och ev. en bakkantlist som döljer det som syns av understa raden om det blir fult. Kaklet är fint, känns onödigt att riva.

Knackade däremot bort två plattor som satt ivägen, dammade ingenting (men hade ändå mask haha). Fuktade, och tejpade dem mot ovanliggande plattor så de inte kunde ramla loss i bitar. Var bara att plocka bort.

Nu återstår att få bänken helt jämn så jag kan regla. När man flyttar ett stomme så verkar det inte ritkigt vara i våg längre, får fixa nå tunna skivor jag kan lägga under där det behövs, det kommer ju bli stabilt sen med reglar och 40mm bänkskiva iaf..
 
S Sezzi skrev:
Kan säga nu: Kaklet får vara kvar, kommer sätta bänkskivan mot kaklet och ev. en bakkantlist som döljer det som syns av understa raden om det blir fult. Kaklet är fint, känns onödigt att riva.

Knackade däremot bort två plattor som satt ivägen, dammade ingenting (men hade ändå mask haha). Fuktade, och tejpade dem mot ovanliggande plattor så de inte kunde ramla loss i bitar. Var bara att plocka bort.

Nu återstår att få bänken helt jämn så jag kan regla. När man flyttar ett stomme så verkar det inte ritkigt vara i våg längre, får fixa nå tunna skivor jag kan lägga under där det behövs, det kommer ju bli stabilt sen med reglar och 40mm bänkskiva iaf..
Du kan /bör foga med silikon mellan skivan och kaklet så inte vatten och smuts kryper ner i mellan skivan och kaklet
 
M Mick13 skrev:
Du kan /bör foga med silikon mellan skivan och kaklet så inte vatten och smuts kryper ner i mellan skivan och kaklet
Exakt så tänkte jag göra. Foga mot bakkantlisten både nertill och mot kaklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.