Håller på att förbereda renovering av gästtoalett där jag tror huvuddelen av inredningen är original från 60-talet. Har plockat på mig det mesta jag behlver men har några funderingar, hoppas denna kloka samling kan ge mig några tips. Saker jag redan kommit fram till är att jag bilar borrt klinker, lägger in ett tätskikt och dit med nya klinker.
Huset är från '63, platta på mark med lättbetongstomme.
  • WC-avlopp
    Den befintliga CW_stolen har ett lite underligt avlopp, se bild. Nu tänkte jag sätta dit en vägghägd stol och bygga in cistern (och avlopp). Ska jag såga av gjutjärnsröret och sätta dit en golvanslutningsstos som jag ansluter från WC-fixuren med PVC eller behålla röret och bara lägga en 90-graders PVC-böj från fixtur till rör?
    Toalett med stort avloppsrör och kakelgolv. Mindre rost och smuts syns nära röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Elementet
    Underligt nog finns golvvärme i toaletten och hallen utanför, dock ej reglerbar som jag kan se. Trots det sitter en radiator i toalettutrymmet som jag inte riktigt blir klok på om den behövs eller inte. I vilket fall som helst så hamnar radiatoranslutningen innanför inklädnaden för WC-fixtur och behöver ledas ut.
    När började men med tvårörssystem? Jag antar att det här är enrörssystem.
    Ett badrum med toalett, pappershållare, radiator och grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätskikt och fixturinklädnad
    I och med att tätskiktet ska ligga på hela golvytan tänkte jag lägga klinker först och sedan regla upp för inklädnaden. Helst vill jag ju undvika att borra i golvet, funkar det att limma mot golvet med konstruktionslim typ PL400? Någon föreslog limning även av det kakel jag tänkte sätta upp som stänkskydd vid handfatet, är det ett OK alternativ till fix?
  • Handfat
    Jag har skaffat ett mer rektangulärt handfat, rekommenderas att täta mellan handfat och vägg? Ska i sånt fall handfat eller stänkskydd monteras först?
    Handfatet kan monteras både med konsol och bultar i vägg. Jag antar att konsol är att föredra med tanke på lättbetongväggen? Läste om att man kunde använda ankarmassa, är det ett alternativ? Finns det någon fördel att inte använda konsol, förutom möjligen det estetiska?
    Badrum med handfat, spegel, handduk och tandkräm. Gula väggar, vita kakel, golv i mörkare nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
1. Ska du inte byta ut gjutjärnsröret?
Det är ju rätt stor risk efter så många år att det snart rostar sönder och det är ju trist att behöva bryta upp golvet igen.

2. Kan det vara så att det är radiatorrören som går under golvet och värmer upp det?

3. Man brukar väl använda WC-fixturen för att sätta fast inklädnadsskivorna. Eftersom det ska vara en liten glipa längst ner på inklädnaden fungerar det dåligt att fästa den i golvet. Glipan fungerar som skvallerrör om det börjar läcka från cisternen.

Det finns särskilt kakellim.

4. Det är vanligt med en silikonfog mellan handfatet och väggen för att hindra vatten från att rinna ner där, men om det inte gör något att det rinner ner vatten så är det förstås inte nödvändigt.
 
  • Gilla
Dan M
  • Laddar…
Tack för synpunkterna!

Jag tänker att den stump av röret som sticker upp inte är den problematiska delen, händer något med stammarna lär det ju vara i marken eller åtminstone plattan. Så de får nog ligga kvar tills det blir dags på riktigt... 😬 Det kanske bara är radiatorrören som går under golvet, skulle ju kunna vara en enrörslösning - stryper man radiatorn så stannar ju även "golvvärmen". 🤷‍♂️

Bra poäng med glipan! Jag struntar hel enkelt i regeln längs golvet och lämnar en centimeter. Tänkte sätta sockel av samma klinker som på golvet, då kan jag bara kapa den en centimeter extra. 👍

Ska kolla på kakellim, borde ju funka även för sockeln?
 
BirgitS
Du bestämmer förstås själv hur du vill göra med gjutjärnsröret men de brukar efter 60 år vara väldigt trånga pga. all rost, vilket leder till ökad risk för stopp, och det gäller i hela dess längd. Men du ser väl hur det ser ut när du tar bort toaletten. Det gäller också att det ska vara minst 6 cm mellanrum mellan stosen i golvet och väggens tätskikt eftersom det annars är för svårt för att säkerställa att det verkligen blir tätt emellan, se branschreglerna från BKR.

I en annan aktuell tråd som bestämmer sig den personen att bila upp toalettgolvet och i alla fall byta rören i det för att inte tvingas göra det ganska snart.

Glömde länken: https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-en-19-aring-renovera-en-toalett.491574/
 
Redigerat:
H
D Dan M skrev:
Håller på att förbereda renovering av gästtoalett där jag tror huvuddelen av inredningen är original från 60-talet. Har plockat på mig det mesta jag behlver men har några funderingar, hoppas denna kloka samling kan ge mig några tips. Saker jag redan kommit fram till är att jag bilar borrt klinker, lägger in ett tätskikt och dit med nya klinker.
Huset är från '63, platta på mark med lättbetongstomme.
  • WC-avlopp
    Den befintliga CW_stolen har ett lite underligt avlopp, se bild. Nu tänkte jag sätta dit en vägghägd stol och bygga in cistern (och avlopp). Ska jag såga av gjutjärnsröret och sätta dit en golvanslutningsstos som jag ansluter från WC-fixuren med PVC eller behålla röret och bara lägga en 90-graders PVC-böj från fixtur till rör?
    [bild]
  • Elementet
    Underligt nog finns golvvärme i toaletten och hallen utanför, dock ej reglerbar som jag kan se. Trots det sitter en radiator i toalettutrymmet som jag inte riktigt blir klok på om den behövs eller inte. I vilket fall som helst så hamnar radiatoranslutningen innanför inklädnaden för WC-fixtur och behöver ledas ut.
    När började men med tvårörssystem? Jag antar att det här är enrörssystem.
    [bild]
  • Tätskikt och fixturinklädnad
    I och med att tätskiktet ska ligga på hela golvytan tänkte jag lägga klinker först och sedan regla upp för inklädnaden. Helst vill jag ju undvika att borra i golvet, funkar det att limma mot golvet med konstruktionslim typ PL400? Någon föreslog limning även av det kakel jag tänkte sätta upp som stänkskydd vid handfatet, är det ett OK alternativ till fix?
  • Handfat
    Jag har skaffat ett mer rektangulärt handfat, rekommenderas att täta mellan handfat och vägg? Ska i sånt fall handfat eller stänkskydd monteras först?
    Handfatet kan monteras både med konsol och bultar i vägg. Jag antar att konsol är att föredra med tanke på lättbetongväggen? Läste om att man kunde använda ankarmassa, är det ett alternativ? Finns det någon fördel att inte använda konsol, förutom möjligen det estetiska?
    [bild]
Om det är svårt att byta röret, relining med strumpa av röret kan vara ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.