Hej!

Vi håller på att renovera ett hus som är tillbyggt på sjuttiotalet med platta på mark. Grund av lecablock som har plattan gjuten i ovankant. Tidigare har golvet legat med trädistanser direkt på betongen och isoleringen direkt på. Ni kan ju gissa hur det luktar i huset...

Vi funderar på om man ska ta bort betongplattan, gräva ut och göra grypgrund eller bygga ett nytt golv med bra ventilation under.

Vi har snackat med en byggfirma och beskrivit våra idéer. Dom föreslog att man antingen sågade upp plattan, det skulle kosta ca 15.000:- Sen tillkommer kostnaden för att bygga upp ett helt nytt golv.

Deras andra förslag är att lägga ett nivellgolv, ca 22.000:- om dom gör jobbet.

Har läst på deras sida och om jag fattat det hela rätt så suger man ner torr o varm luft under golvet och håller på så sätt torrt där nere. Förlorar man inte väldigt mycket varmluft då? Antar att luften som passerat under golvet sugs rätt ut? Hur stor blir skillnaden i uppvärmningskostnad jämfört med ett "vanligt" golv med runt 25 cm isolering?

Är det någon som har installerat och har några idéer? Spontant känns det som man skulle kunna hitta på någon egen lösning till en bråkdel av kostnaden.

Tack på förhand!
 
Hej!
Jag har installerat Nivellgolv i min gillestuga, då golvet var konstruerat på samma sätt som ditt och jag fick fukt och röta i det.Som du säger så Nivellgolvet till för att ventilera ut fukten som kommer nerifrån. Nu är det ju inte direkt stora mängder luft som den drar ut. Jag har fläkten på lägsta effekten och då är mitt golv på dryga 40 kvadrat. Det som jag snarare märkt positivt är att jag får varmluften sugen till den bortre änden av min gillestuga ( där ventilerna ner under golvet sitter ) på ett bättre sätt än förut. Jag har min luft-luft värmepump monterad där nere också i ena änden. Jag gav runt 28 000kr för mitt golv komplett med isolering, fläktpaket och golvskivor. Man kan komma undan billigare, dels är det ju givetvis beroende på storleken, och sen på om man behöver fläkten. Men man biter sig nog i tummen om man inte tar med fläkten när man ändå har möjligheten att sätta dit den. Och, ja, man kan nog bygga en egen lösning billigare, men då blir ju problemet hur man löser att inte få organiskt material mot betongen ( nivellgolvet står på plastben ). Sen är det inte så svårt att bygga ett nivell golv själv. Jag är datanörd från början som aldrig haft hus innan och jag gjorde det helt själv. En rejäl Hilti ( det var ett hundratal hål som skulle borras i golvet för att fästa benen ) och ett långt vattenpass var väl det mest avancerade verktyget jag behövde för att montera reglarna. Och enligt mina beräkningar så ska golvet nu tåla en framtida braskamin utan problem.
 
Tack för svar!

En annan sak jag funderade på är om det är dumt att suga luften från kök o badrum (det som finns på plattan nu) och om man istället borde suga ren luft från något annat rum?
Vårt golv är ca 26 kvm så kostnaden för själva golvet borde hamna på runt 10-11.000:- Dom jag snackade med sa ett kvmpris på ca 420:- Är det rimligt?

Ungefär hur stor luftmängd per Kvm / dygn ska det sugas igenom?
 
Det enklaste är att suga luften från rummet som du har golvet i. Eller hade du tänkte att ha Nivellgolv i alla rummen? Badrummet är nog inte att rekommendera dock eftersom man sätter ventilerna direkt i golvet utefter en vägg. Men köket borde ju funka. Där är det ju ofta varmt och gott. Kolla på www.nivellsystem.se. Där har dom bra broschyrer. Jag har byggt helt efter de instruktioner som finns där. Och om jag inte missminner mig så räcker det minsta fläktpaketet ( vilket jag har ) långt och effekt läge 1 ( av 5 ) ska räcka till golv på upp till 45 eller 50 kvadrat. Vet dock inte kubikmeter mängd luft per dygn men fläkten ska gå hela tiden för ett jämnt flöde.
Kolla på broschyrerna under "Vent" för mer info.
 
Jag frågade min lokala leverantör och den höjdmässigt lägsta varianten med plastreglar och skruv skulle för 30kvm ligga på ca 7000:- ink moms i mitt fall. Inga verktyg inkluderat utan enbart plastreglar och skruv samt en låda proppskruv för att fästa bultarna i golvet. Detta var i Januari 2011.
 
Jag hade sådana "däringa" expanderspikar, och då fick jag köpa med två "dorn", ett med hål i för att trycka ner spiken i hålet och en för att slå ner själva spiken. 6 mm betongborr som är ett par decimeter långt behövs också för att borra hålen om man använder dylika spikar. Lyckades köra ihjäl svärfars Hilti när jag gjorde detta (drygt 250 hål)... Som tur var så hade han fått den när han gick i pension för 20 år sen och den var gammal redan då....
 
  • Gilla
Katrine.y.o
  • Laddar…
Tack för era svar! Har läst på en del nu och hunnit fundera en del.

Finns det någon egentlig nackdel med att bygga nivellgolvet själv? Hittade beslag o exspanderbult på Byggmax som skulle passa fint. Hur tätt måste det vara mellan bultarna som sitter i golvet? Tänker mig att man kan ta varannan med vanlig bult där skallen vilar mot golvet och varannan expander. Avstånd mellan bultarna i golvet?

Att det är varmt o gott i kök o badrum är det ju ingen tvekan om, det som gör mig fundersam är att det ofta är ganska fuktig luft där. Att suga från badrum är väl helt uteslutet? Att suga från köket känns också tveksamt, är luften fuktig och kyls mot betongplattan kommer ju det bli rätt gott om kondens.

Att ha en lufttork gående för att torka luften innan den går ner känns dyrt i längden?

Hur tätt ska det vara ovanför isoleringen? Är det isolering - plast - spånskiva som gäller? Kan man lägga plankgolv?
Nivellgolv använder bara cellplast, pga. bättre isolering i tunna dimensioner eller fukttålighet?
 
Det finns även Granabgolv som är av samma princip men har stålreglar istället för träreglar. Det tyckte vi kändes bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.