Håller på med en badrumsrenovering och är lite vilse i vvs djungeln.
Kommer att dra allt vatten med lk's 16 mm universal rör i rör.

Planen är att fördela vattnet i kommoden. 5 st KV och 3 st VV.
Har inhandlat lk fördelare uni med 4 avstick. Och en avstängningsventil: https://www.lksystems.se/sv/produkt.../lk-kulventil-509-vinkel-invutv_77746990.aspx

Fråga 1: Ser när jag skruvat på ventilen på fördelaren är att c/c måttet inte blir 50 mm utan 60 mm. Kommer använda väggbockstöd och väggskena c/c 50. Kommer inte kunna ha allt för mycket utstick på pex genom vägg för då får det inte plats i kommoden. Ställer det till med problem? Se bild.

VVS-fördelare och avstängningsventil med måttband visande c/c 60 mm avvikelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 2: Till avsticken kommer jag använda kopplingsset men dessa passar inte på ventilen (g20). Tänkte då använda denna: https://www.rskdatabasen.se/kategor...ig-sanitetsarmatur/overgangsnipplar/8187010-9 tillsammans med en planadapter. Sedan en halvkoppling från pex. Funkar det?

Fråga 3: I andra änden på fördelaren inv g20 så vill jag ansluta tvättställsblandaren. Så någon bra lösning för att få till g10 planände för blandaren skulle jag bli glad för.

Väntat länge med första inlägget så därför det blev lååångt. :crysmile:
 
A A.G skrev:
har använt mig av dessa som fördelare under kommoden.

[länk]
Dom ser smidiga ut men finns ju bara med 3 avstick om man vill ha avstängning?
 
Krilleman
Fast dessa är för 15mm
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur många tappställen har du i badrummet?

Tänk även på monteringsanvisningen som du alltid ska följa!

[länk]

[bild]
Handfat, dusch, toalett, tvättmaskin och vvb som står i en kattvind mot badrummet skall ha kallt vatten. Kommer självklart att använda väggbrickor/blandarfäste vid toalett, dusch och tvättmaskin.

Men vid genomföring mot fördelaren har jag tänkt använda ändkragar och ansluta pexen mot fördelaren bara.
 
Såhär blev det.
Installationsboxar med kopplade elkablar i flexrör monterade på väggstomme i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och funderingarna kring kopplingarna löste sig efter en tur till ahlsell när man fick titta på grejorna live.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.