Halloj! Vi är i gång och renoverar skorstenen och har funderingar kring hur vi löser själva gjutningen/genomföringen av insatsröret.

Röret nyttjas av en pelletseldad panna och jag tror att det är fastgjutet i pipan.

Jag har tyvärr inget foto från hur det var gjort från början, men det var helt enkelt en gjuten upphöjd kon av finbetong mot röret. Detta har dock inte fungerat.

Skorstenen var mycket sprucken vid den pipan, sprickor genom bruk och stenar i fyra våningar har vi fått mura om. Egentligen satt stora delar av skorstenen helt löst kring insatsröret. Jag misstänker att skorstenen har svårare att torka upp på grund av insatsröret? Vad tror ni? Ska jag hitta nån huv eller toppfoder som tätar genomföringen mellan röret och bruket eller hur gör vi?

En annan fråga. Hur i hela friden byter man ett fastgjutet insatsrör i framtiden??? Sätter man i ett mindre rör i röret eller hur tusan får man ut ett sånt rör? Som tur är är godset tjockt och håller säkert länge.

Skorsten under renovering, visar ett svart insatsrör omgivet av murbruk och stenar. Insatsröret sträcker sig uppåt genom ett fyrkantigt hål i murverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.