Går i planer (drömmar) om garage och har spanat in diverse trådar och bloggar och annat för att lösa garaget så billigt som möjligt. Då jag vill kunna härja i garaget även på vintern utan de tjockaste kläderna så vill jag ju ha det isolerat - och det är väl typ enda kravet. Oh ja, kravet från regeringen är max 48 m2 (8*6 meter) som max - dock inte sagt in- eller utvändigt så jag har lite övertag än så länge. ;)

Egentligen är jag inte så noga med golvet, har inte problem med att jobba på grus, men i.o.m. att jag vill ha det isolerat så bör ju en grund göras eftersom det annars blir lite som att isolera en carport.

Marken där garaget skall stå är en hård sand/grusplan och jag vet inte hur djupt ner detta går, men har jag tur så har jag "gratis" makadam i vilket fall.
Personligen gillar jag sten och betong så jag hade tänkt mig lecablock med putsad utsida och sedan reglar med isolering och gips (ev trä) på insidan. Takstolar blir i trä.
Edit: Hade tänkt mig närmare tre meter i takhöjd. Hur stabila är lecablocken? Det låter väl inte som något konstigt med ca 3 meter i höjd och sedan takstolar på detta?

Men, gällande grunden hade tänkt mig följande:
Jag gräver sådär 1 meter extra åt alla håll (då blir det ca 75 cm utstick när lecablocken är på plats). På detta lägger jag ett lager makadam och vibbar med sån där padda. På detta lägger jag ett (?) lager cellplast. Sedan lägger jag ut ramen för grunden med leca, murar ihop dem någorlunda och på något sätt bygger någon form av förstärkning runt denna ram av lecablock. Sedan (mest för att snåla) så lägger jag ett lager cellplast till i mitten av detta (med sådär kanske 20 cm (?) till godo åt alla håll, lägger på armeringsjärnen och allt liknande och beställer dit en betangblandare som fyller på med cement. Då bör jag få en grund som ser ut något liknande min ytterst paranta illustration gjord i paint:
garagegrund.png
Rosa = cellplast, blått = cement, grått = lecablock.

Låter detta som något som är någrlunda görbart? Detta skall enligt mig då bli en rätt billig lösning allt som allt. Eller är jag helt ute och cyklar?
Bör nämna att jag till vardags jobbar med IT, såna här lite "manligare" jobb är jag rätt novis på. :)
Några tips/idéer, lästips, "gör absolut inte på det viset"-tips eller så att komma med?
 
Redigerat:
Vad har du för budget?
Är tanken att få ut maximalt på dina 48m2?
Billyft?
Loft?
Vilken takvinkel får du ha?
Byggnadshöjd?
 
Budget är inte satt ännu, det är det jag försöker räkna ut. :)
Min bugdet är väl "så billigt som möjligt så länge det finns plats att mecka med bilen". Brunnar och annat är inte så noga. Gällande taket så tänker jag så enkelt som möjligt, eventuellt med isolerad lucka för mindre enkel kompressor. funderar även lite på att fimpa takstols-idén och med leca bygga diagonalt då ena väggen kommer vätta mot en begskant. D.v.s. endast ett långt sluttande tak i så fall. Har två pall med gamla takpannor som följde med huset (gamla takpannorna) i okänt skick. Är dessa för dåliga så blir det eneklt plåttak. Bor ute i skogen, närmaste granne bor på berget ovanför mig och kommer inte på något vis störas av garagebygge då detta kommer under bergkantsnivån.
Ingen billyft. Gillar dock större bilar och dessa är ju sådär 2 meter höga, därav minst 3 meter i tak så jag kan få upp den någon meter i vilket fall.
Loft har jag funderat på då en gäststuga hade varit schysst, men nej. Ett enkelt större dubbelgarage är planen.
Tanken är att ha ena sidan reserverad för projekt-bil, andra sidan med byggd bänk och arbetsyta, men med möjlighet att kunna köra in vanlig bil för enklare reparationer och annat.
 
Redigerat:
För att svara på lite mer exakt hur jag tänkt så har jag (för första gången) lekt med sketchup och gjort en modell av vad jag tänker mig. Det blir då typ ett dubelgarage fast med endast en port (är nog mest sugen på någon tvådelad dörr eller så då portar både är dyra och tar plats i taket) och sedan en carport för två bilar. De andra delen blir förvaring och verkstad. porten där är ca 2,2 meter hög. Högsta delen på den murade väggen blir 4,2 meter enligt det digitala måttbandet och den korta sidan 3 meter. Längden på gaveln är 6,85m.
Sen blir det nog ett extra block i längd också. Ser detta rimligt ut? Några riktlinjer att tänka på gällande något sånt här?
(Edit: mer än att man inte bör mura just sådär då ;) )
garage_v1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Grundmuren riskerar väl att bli rätt ranglig om den bara består av lecablock?

Varför inte använda L-element och gjuta en riktig kantbalk,
så som man bygger alla hus med "platta på mark" nu för tiden?

För att få upp träkonstruktionen från golvytan rekommenderar jag att använda s.k. skalblock, som ställs ovanpå kantbalken så snart efter denna har gjutits som möjligt (dessa fylls med betong):
jdPAThcYUQ-1.jpg
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/lattklinker_betongsten_plintar/SKALBLOCK.html

Alternativt är att använda dessa L-element, specialgjorda för garage:
CroppedImage530390-Siroc-garasjeelement-rett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-kantelement/garageelement
(Min grundläggare hade dock problem med dessa, kanske pga ovana)
 
Hej,

Det enklast enlast med vanliga L-element i cellplast. Den extra kostnaden kommer du tjäna i på den tid du lägger ner på att få allt rakt. Det finns annars lättklinkerbalkar som är tänkta att användas som kantelement, dom kallas albabalkar. Albabalkar är rätt praktiska då de har färdiga öglor för armeringen. Skall du köra in bilen i garaget så bör/måste du ha en "tröskel". Det är ett vinkeljärn som gjuts in i betongen, man får skära ut en liten snutt av l-elementen vid porten.

Dimensionering av lättklinker/leca väggar är det bäst att låte en konstruktör göra, behöver denne inte ta fram ritningar så bör dimensionering gå rätt fort. Övre raden på väggarna skall du ha U-block som fylls med armering och betong. Antagligen vill du ha lite armering i väggarna med, typ var tredje - var femte skift. Konstruktören kan ge direktiv. Exemple ritningar hittar du på tillverkarnas hemsida. Hur takstolarna skall fästas kan takstolstillverkaren tipsa om.

När du murar, använd murar snöre och var mycket mycket noggrann. Det har du igen x100 i slutändan.
 
En sak till.

Man isolerar inte på insidan.
 
Kollade mer på de där L-elementen. De verkar ju faktiskt rätt smidiga. Jag må vara oerfaren byggare men noggrann är jag. Skulle jag ge mig på att mura något sånt här så skulle varje sten nog ligga helt perfekt. Är nog lite rädd för detta, att jag aldrig kommer bli färdig. :)
Nackdelarna är som sagt den ringa erfarenheten. Målet är att bygga så bra men billigt och enkelt som möjligt. Som regel vet jag att genvägar oftast blir senvägar och att dumsnålhet brukar straffa sig hårt. Så det är svåra kompromisser här.
Tanken med leca-blocken i grunden var mer att det kändes som ett snabbt och lätt sätt att komma igång; lägga första raden runt om hela, fylla grunden och sedan bara mura vidare.
Är dock inte helt med på vad du menar med att inte isolera på insidan? För min första tanke var att man putsar både in- och utsida och att lecan då i sig isolerar, men har sedan läst att detta inte riktigt funkat helt hundra och att man därför reglat, isolerat och gipsat på insidan. Ingen är ju gladare än jag om detta är falskt - det är bra mycket snyggare med putsade väggar i garaget! :)
 
Leca isolerar ju inte jättebra. Isoleca finns då är det cellplast i mitten. Hur varmt ska du ha i garaget? Men det är nog billigare med trästomme om du ska bygga budget.
 
Hej! Jag har några råd. Först tänkte jag stöka undan en ren formmässig grej. Om du ändå börjat med sketchup, fortsätt med det, och testa din design m.a.p. takvinklar och storlek i förhållande till huvudbyggnaden osv. Förenkla modellen så går det fortare. Väggarna behöver ingen tjocklek osv.

Men egentligen tänkte jag ge några synpunkter på grundläggningen, eftersom mark är det jag jobbar med och "kan". Snåla inte med grundläggningen. Den är nästan lika viktig som taket när det gäller att hålla torrt i garaget. Kapillär fukt i grunden är en bitch. Jag har själv haft garage som är så. Luftfuktigheten är alltid hög med kondens på verktyg och annat som följd.
Grunden måste liksom taket fungera så att vatten uppifrån styrs bort från byggnaden. Gäller även under mark.
I din skiss riskerar det understa cellplastlagret att fånga upp ytvatten som tränger ned och leda det in mot garaget.
Sen ska vatten underifrån inte stiga kapillärt upp i plattan. För det syftet använder man makadam under hus. Makadam saknar nollfraktion (ung. sand som fyller tomrummen mellan stenarna) vilket begränsar vattnets möjlighet att stiga i materialet.
Under en vanlig grusplan, asfaltsyta etc. lägger man oftast inte makadam utan samkross.
Lägg lite extra pengar på en vettig grundläggning med dränering. Snåla på andra saker.
 
  • Gilla
LimpTheGimp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.