Vi har tänkt installera FTX när vi byter takkonstruktion i sommar (från låglåtande, platt till pulpet). Jag har dock lite funderingar som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

Vi har öppen planlösning (angränsande rum med stor, 220x350cm öppning) mellan vardagsrum och kök samt en köksfläkt som trycker ut luften i egen im-kanal. Kör man tilluft eller frånluft i köket då?

Huset är 108m2 med lika mycket källare. 45m2 av källaren är gillestuga och ansluter bostadsplanet med öppen trapp. Jag kommer vilja ventilera hela källaren men går det att justera så att till och frånluft är lägre i förrådsdelen av källaren? Där även tvättstuga och ett framtida badrum med bastu skall ligga?

Jag har ett garage som är sammanbyggt med huset, men inte ligger inne i huskroppen. Är det ok att placera FTX aggregatet i taket i Garaget?

Huset är 4rok med ett badrum och en wc i bostadsplanet. Gillestugan är öppen i planlösningen men har en liten garderob på ca 4m2. I den övriga källardelen finns förråd, tvättstuga, duschrum och pannrum.

Sen en slutlig fråga. Vilka dimensioner pratar man om på spirorören? Samt vilket "storlek" på aggregat skall jag titta på.
Jag har tänkt att använda mig av någon av firmorna som projekterar via nätet när det är dags.

Mycket tacksam för all hjälp.
 
ingen som har lite input?
 
Jag är ingen ventilationsexpert men kan kanske hjälpa dig lite.

Jag använde alig.se till att projektera vårt nybygge. Enkelt, billig och smidigt och med bra ritningar som resultat.

Dock tror jag inte ventilationsteknikern som skal installera det hela är så glad över att jag fick en offert på komplett materialpaket av alig.se. :)

Angående garage så är ju detta om det är sammanbyggt med huset en egen brandzon så gjenomföringarna till bostaden måste väl vara av en viss kvalitet för att hindra brand från att sprida sig mellan delarna.
Men det tror jag de löser.

Vi har mestadels 150 rör i vårt enplanshus.
Tänk på att ljuddämpare och böjar tar rätt mycket plats. Vi har kylbatteri och ljuddämpare direkt på aggregatet + ljuddämpare på varje tilluftsdon.

Tex alig kan hjälpa dig välja storlek och lämpligt aggregat.
 
Spirorör 160 mm är vanligt närmast FTX-aggregatet.
Sedan går man ner i dimension för att sluta i 100 mm i avsticken till enskilda ventiler.

Det går utmärkt att ställa flödena olika per rum, men man brukar använda tumregler.
Leta upp en bra ventilationstekniker för OVK-besiktningen så kan du säkert få goda råd.
I tvättstugan i källaren skall du ha ett bestämt flöde på frånluften.

För en bra beskrivning av flöden mm, se http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe
(Tryck på avbryt på dialogrutan bara)
 
Ringde och pratade med en trevlig kille som heter Daniel på alig.se Mycket bra info och har man möjlighet att bygga en låda runt aggregatet så är det inga problem att ha det i garaget..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.