Jag har en stuga där jag behöver vatten i köket samt till badrum på BV. Jag skall även inreda vinden och bygga ett badrum uppe. Hur skall jag dra rören med avseende på dimensioner och förgreningar?

Jag hade en rörmokare som drog nytt kallvatten till kök och befintligt badrum på BV. Jag kan se att han satte 22 mm från pumpen, som sedan förgrenas till 2 st 15 mm, en till köket och en till existerande badrum. Han förgrenade sedan 15 mm till 3 st 15 mm PEX-rör som gör till toa, handfat resp. badkar i badrummet.

Jag skulle spontant tänka mig att det vore bättre att dra 22 mm ända fram till badrummet, och sedan grena av enligt 22mm > 22/15 T-koppling (15 mm vidare till toa) > 22 mm > 22/15 T-koppling (15 mm vidare till handfat) > 22/15 "krympning" > 15 mm vidare till badkar.

På så vis så torde flödet i t ex handfatet inte påverkas nämnvärt även om man tappar upp ett bad samtidigt.

Jag bygger mitt tänkande på erfarenhet av att bygga ventilation. Kanske är det helt overkill att tänka så när det gäller varm/kallvatten?'

Oavsett vilket, så borde det väl i alla fall vara 22 mm hela vägen fram tills förgreningen mot det nya badrummet på OV? (Eller t o m ända fram till de slutliga förgreningarna enligt ovan?)

Jag skall ju ändå montera VV-beredare och dra nya vv-rör, så jag det är inte någon stor grej att dra om de rör som mokaren monterade, om det skulle innebära fördelar. Hur skulle ni ha resonerat och gjort i min situation?
 
Ingen som har några tankar kring detta? (Jag har försökt söka, men har inte hittat något specifikt om detta.)

Framgår det inte vad jag menar?

Vore grymt att få höra vad någon med lite mer koll har för kommentarer..
 
22mm brukar man dra fram till fördelare som betjänar hela huset(normalvilla), sedan dela av sig därifrån till de olika tappställena. Ett badrum som matas med 15mm leverar tillräckligt med vatten, inte så ofta man spolar i wc,n samtidigt som någon duschar etc i samma badrum.

Hade du tänkt att dra de nya rören i pex, koppar? Väljer du att gå upp 22 mm så blir det bra med kräm till tappställena och om du är inne på den linjen så kör på det.


Har själv 15mm prisol till badrum från källarn som dimmas ner till 12mm för att betjäna duschen, handfatet och det funkar hur bra som helst fast det inte är inom regelboken och då jobbar jag som rörmokare.:rolleyes:

mvh
 
Tack spekegök. Då känner jag mig trygg med att det är tillräcklig kapacitet etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.