Till sommaren ska jag göra det jag hatar mest av allt på jobbet och då gratis åt mig själv, byta takbeklädnad.

Huset som är från 1920-talet har ett halvvalmat mansardtak och är väl egentligen inte så krångligt.
På taket ligger det tvåkupigt lertegel och under det är det bara ett sticketak.

Nu för ett tag sedan börjde jag och en kollega på jobbet att spåna om det här med takbyten på sticketak. I vanliga fall lägger man ju en oljehärdad board över takspånen för att få en tät yta.
Men vad jag har förstått så är lertegel mer igenomsläppligt av vatten vilket innebär att om man lägger betongpannor så borde man egentligen slippa boarden om sticketaket är fräscht i övrigt, för det har ju legat där i snart 100 år och inte läckt vad jag kan se.

Om man skippar boarden så sparar man ju både pengar och ett antal timmars arbete.
Är det något jag missat eller är det helt enkelt så att ingen har tänkt så tidigare.
 
vad har du under sticketaket ???
Du måste lägga om läkten för dom passar ändå inte till betongpannorna ..
och du måste ha något att fästa i..
Eti..
 
Det ligger brädor med visst avstånd som takspånen är spikade i. Om man läktar vattläkten på samma ställen som innan så borde man kunna lista ut var man ska spika utifrån de gamla spikhålen. Sedan är det ju bara att läkta som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.