Hej!

Har nyligen köpt ett fritidshus och sitter redan nu och funderar på att bygga till lite....Skulle vilja bygga ut en "hall" eftersom man i dagsläget kliver rätt in i vardagsrummet och förvaring av kläder och skor existerar inte.

Utbyggnaden kommer att ligga på 5kvm ungefär....

Loggade in på lantmäteriet och såg att jag kunde titta på detaljplanen för området där, varpå jag finner detta intressanta stycke :

"Bygglov krävs inte för tillbyggnad av huvudbyggnad eller garage och förråd om tillbyggnaden ej överstiger 20m2 och om åtgärden inte sträcker sig närmare tomtgräns än 4,5 respektive 2,0m"

Planens genomförande start var 1995-05-11 och genomförandets slut var 2000-12-31.

Läste sedan följande stycke på Boverket:
"Om Kommunen inte ändrar eller upphäver planen fortsätter den att gälla och ge byggrätt som tidigare. "

Detta borde väl i klartext betyda att jag får bygga ut min lilla hall utan att ansöka om bygglov, eller hur? Och om kommunen upprättat en ny detaljplan efter 2000-12-31 så borde det väl synas på lantmäteriet?
 
Du kan gratis begära ut d.p från kommunen.

Begär ut gällande bygglov också från kommunen. Om tidigare ägare har byggt ut 20 kvm redan då är det kört. Annars borde det bara vara att bygga.
Vet ej om LMV har alla gällande D.P, kommunen har det dock
 
Frågan är väl också om man kan behöva göra bygganmälan (eller vad det kallas i nya PBL).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.