Renoverar köket och eftersom jag ändå ska byta några gamla tråkiga vägguttag, brytare och annat så funderar jag på om jag skulle gå hela vägen och sätta in DCL när jag ändå håller på.
Det första jag reagerar på då är när jag läser i många beskrivningar att det står 6A på de jag sett har någon märkning. Att jag aldrig kommer belasta dem med såpass mycket är ju ganska uppenbart med LED-belysning, men vill ändå dubbelkolla att det är ok att byta till dem enligt alla regler då jag vet att jag har 10A säkring i centralen.
I ena dosan sitter det idag ett dubbeluttag, är det bara jag som haft otur när jag sökt eller finns det inte dubbla DCL? (Helst separerade brunnar för varsin tändtråd, men jag kan leva med om det blir samma brytare för allt om det nu behövs)
Alla mina lamputtag är monterade i vägg, inga takuttag om det påverkar något.
 
Även g:a lamputtag brukar vara märkta med 6A, det anger inte maximal säkring utan maximal strömbelastning.
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Jag har också letat efter tvåvägs DCL utan framgång, verkar inte finnas. Ser inga fysiska problem att tillverka, kanske för liten efterfrågan bara?
 
Eller en för ny standard. Det har inte hunnit komma ut andra produkter an "basic 1A" på marknaden ännu.

Och så får vi se hur gammal den blir - det verkar vara många som saknar möjligheten till kron-tändning (alltså 2 tändtrådar) - som inte alltid kan ersättas med dimmer, där dimmer också blivit svårt/jobbigt/dyrt av alla byten av ljuskälletyp som kommer vart 5:e år (glödlampa => lågenergi => LED => Filament, ...)
 
DCL är alltid jordad. Fast det är ju bara att låta bli att koppla in jorden rent praktiskt även om det är fel att inte ha fullkopplade uttag.

Rent praktiskt är det ingen större skillnad, snäppet i DCL är praktiskt när man vill hänga stjärnan i fönstret
 
Jag var förbi elkedjan idag och de hjälpte mig att hitta E-nr 1890714 och 1890720 som av någon anledning har förmonterade kablar (varför vill man ha 1,5 dm förmonterat?). Båda som de hittade är från Ed-Wa.
De hade dock ingen info om separata brunnar så troligtvis kommer det inte att fungera som jag hoppats på.
Säg gärna till om någon av er hittar en med separat för då kan jag vara intresserad av att byta det de närmsta dagarna, annars åker de gamla tillbaka.
(Jord finns redan draget i alla dosorna men det är enbart de vanliga vägguttagen som uppgraderats till jord och inte lamputtagen vilket är en av anledningarna till att jag ville fortsätta rätta till olika fel jag hittat i huset)
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns. Det här var det första jag hittade.
[länk]
Den var ju spejsad
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns. Det här var det första jag hittade.
[länk]
Fast den är ju inte för väggmontage, dessutom ful som stryk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.