Varför är det pumparna på 10-11 kW som har bäst cop??

Såg även att Comfortzon skriver att berg/jordVP tappar 10-20% cop pga av KBpumpen, Räknar dom inte in den i förbrukningen då cop värdet anges??
Det tycker jag den borde göra Då den förbrukningen hör till VP, Det är ju en annan sak med cirk.pumpen till radiatorer/golvvärme den måste man ju ha oavsett värmekälla..
KB pumpen är ju ingen 25-30 W pump heller utan ligger väl på 130-170W??
 
Ofta anger tillverkarna COP endast med tillförd energi till kompressorn.

Räknar man tillförd energi till hela paketet, så blir det naturligtvis inte lika hög verkningsgrad. Men 20% tror jag inte det gör.

Om vi räknar på en IVT HT 7:a, så förbrukar kompressorn 1,6 kW vid 0/35 och ger ut 7,3 kW. Lägg till 150 watt, så är vi uppe i 1,75 i tillförd energi. COP hamnar då 4,17 istället för 4,56 d.v.s. 9% lägre COP. Med radiatorpump inräknad, så tappar den ytterligare någon tiondel.

På CZ hittar jag inga uppgifter om avfrostningarna. Dessa förbrukar energi, som sänker COP. Tydligen är det viktigare att ange procent på konkurerande produkter, än på sina egna.
 
Ok men varför ger pumparna på 10-11 kW cop 5,03 men inte mindre/större pumpar??
Borde ju gå få dom mindre lika effektiva...
 
Det är Nibe 1235-10 du har tittat på. Kan vara att de reducerat effekten på en större kompressor, som då jobbar på dellast. Kanske en dyr lösning för Nibe, men kan vara bra i reklamsyfte.

Tittar man på alla 35-modeller från 17 kW och ner.

17 kW COP 4,4
15 kW COP 4,6
12 kW COP 4,8
10 kW COP 5,03

Man kan se en viss trend. Det är dessutom bara tian som redovisas med två decimaler.

Tittar du på 1225-10 så har den 4,5 i COP.
 
Jag har frågat Gunnar Hedlund på CZ om avfrostningsperioderna och han har hävdat att CE50 ger 5 kW i snitt över en hel cykel inkl avfrostning. Den effekt man kan avläsa i displayen på Comfortzones pumpar är bara ett beräknat värde som man kan ställa in själv. Effekten beror av intallationen, värmesystem, flöde, storlek på hus, temperaturer, luftfuktighet mm. Dessutom är effekten inte konstant under driftcykeln. Effekten är högre än 5 kW i början av cykeln och sjunker efter hand som is börjar byggas upp på förångaren.
 
http://www.comfortzone.se/Berakningar.htm

Sålunda erhåller CE50 följande totala värmeeffekt:

Luftavkylning ger: 2,7 kW
Fuktutfällning ger; 0.7 kW
El energi är: 1,7 kW

Totalsumman för värmeeffekt blir 5,1 kW.

--------------------------------------------


Här står inget om energiförlust som avfrostningarna skapar. Kan vara att de har bakat in det i "El energi".

Men ska verkligen fläkten, cirkpumpen, kompressorn och avfrostningarna endast förbruka 1,7 kW? Njae..det verkar inte troligt. Kan hända att de räknar endast kompressorns förbrukning, och eventuell avfrostning.

Hur som helst så ger den tillbaka energi i samma omfattning som ventilationsförlusten är vid -15°C utetemperatur, minus avfrostningarna. Kanske vid minus 12-13°C slutar gratisenergin....om nu fukten vid -15°C bidrar med 0,7 kW.

Fukt i den uteluft (-15°C) som släpps in till huset kan max bidra med 1,38 gram/m³ (100% luftfuktighet) d.v.s. 303 gram/timme eller 0,19 kW istället för 0,7 kW. Sedan tillkommer transmissionsförlusterna samt varmvattenproduktion, som då elpatron får ta hand om.

Ta ett snack igen med Gunnar.
 
Plexus skrev:
Det är Nibe 1235-10 du har tittat på.
Även Ivt C/E 11 har cop 5,03 el va det 5,02

Då kommer nästa fundering, Kan det va ide att välja 10/11 kW pumpen även om man just o pass klarar sej med en på 8/9 kW pump (gå upp en storlek extra) o köra med volym tank som är tillräckligt stor så man säkerställer att pumpen alltid behöver gå 10-15 min/start (eller vad dom rekomenderar)
 
Ja, varför inte.

Nog vill jag ha 1 drifttimme/start på årsbasis om jag ska vara nöjd.
Med en 300 liters volymförstorare fixar du nog det även med en 11:a.

Borra några meter extra, som kompenserar den högre verkningsgraden.
 
2an skrev:
Även Ivt C/E 11 har cop 5,03 el va det 5,02

Då kommer nästa fundering, Kan det va ide att välja 10/11 kW pumpen även om man just o pass klarar sej med en på 8/9 kW pump (gå upp en storlek extra) o köra med volym tank som är tillräckligt stor så man säkerställer att pumpen alltid behöver gå 10-15 min/start (eller vad dom rekomenderar)
jag kör på det viset, o det går helt beskymersfritt.

För att krångla till det, så har jag en 1215-8,5 som är ombyggd till en 1115-8,5 & tack vara ett djupt borr hål & att borran får vila mycke då pumen är överdimensionerad o vilar, så håller jag hög värme i borrhålet, så jag plockar ut mer än 12kW ur 8,5:an vissa månader.

(nu har jag ju ett väldigt optimerat radiatorsystem, som är en av de större anledningarna till att jag får så bra värden!!!)
 
Kom att tänka på en sak, Det kan ju inte va så bra om pumpen går allt för länge heller (för stor volymtank) då kb tempen blir lägre ju längre tid pumpen går... Stämmer det el har jag missat nått?

Kom att tänka på det då jag såg loggningen som Plexus lagt ut under tråden "Ivt vs Thermia"
 
Kan du beskriva vad du ser på loggbilden?

När kompressorn inte går så ökar tempen på köldbärarens givare, på grund av temperaturen inne i värmepumpens chassie.

Temperaturen i berg eller mark, förblir densamma.
 
Plexus skrev:
Kan du beskriva vad du ser på loggbilden?

När kompressorn inte går så ökar tempen på köldbärarens givare, på grund av temperaturen inne i värmepumpens chassie.

Temperaturen i berg eller mark, förblir densamma.
Opps såg bara diagramet o tänkte "satan va tempen sjunker på käldbäraren då pumpen går" men det faller sej ju rätt naturligt att tempen ökar då givaren för KB sitter i pumpen som står i värmen... Sorry...
 
det finns en anledning till att man inte ska ha för stor volymtank, men det är för att systemet ska reagera snabbt o inte blir för trögt.
sen så ger ju en stor volymtank något sämre cop, då du kommer att jomma med en högre tempratur, än vad som behövs (ganska marginelt, men ska vi räkna decimaler så....)

Jag kör med 160 liters volyförstoring, hos brorsan instalerar vi nu en 200 liters volym förstorare.
man ska nog inte gå så mycke längre än så, om man inte har golv värme i träbjälk lag, då kan man ta några liter till, vi vill ju som sagt inte att Cop ska rasa.
 
CarMan skrev:
sen så ger ju en stor volymtank något sämre cop
Hur tänker du då?
 
en större tank kommer i förlängningen att få systemet att arbeta mot en något högre tempratur & något lägre käldbärar temp, men det är som jag sa marginelt (förutsatt att man har ungeför samma inställning på systemet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.