Hej forumet!

Vi är mitt i köpahus-cirkusen och sitter naturligtvis och funderar på vad man ska göra när man äntligen fått tillträde (en hel del, då hela huset senast ytskiktsrenoverades 1985, men det är en helt annan historia... :D)

I badrummet uppe sitter det idag en bidé, som inte känns direkt nödvändig. Vi funderar på om vi istället skulle kunna ställa in ett badkar och nyttja vatten och avlopp till/från bidén till karet. Frågan är ju det där med avlopp till badkaret, då det idag inte sitter någon golvbrunn där... Som jag har uppfattat det är det inte tillåtet att dra avloppet från karet ned i befintligt bidéavlopp utan golvbrunn, eller har jag missuppfattat det?

Att sätta in en golvbrunn är väl kanske inte hela världen, men då badrummet helrenoverades 2013 pga vattenskada så har vi inte lust med några jätteingrepp.

Delfråga två är det där med golvets hållfasthet. Huset är byggt 1909, så det "borde" vara stabilt och bra, men hur tusan får man veta? Jag funderar på om man kan söka av golvet med en regelsökare och tejpa upp för att se mönstret, men det går ju inte att avgöra vad som är reglar och vad som är kortlingar. Hur tänker man där? Platsen där karet isf ska stå är mot en yttervägg, det borde väl vara positivt?

Vi är totala rookies på det här, så alla tankar och funderingar mottages tacksam :)
 
Vad gäller avloppet så vet jag inte om man måste ha just en golvbrunn (jag har aldrig sett ett utan iofs) - dock lär du åtminstone behöva ett vattenlås, annars kommer det lukta apa i hela badrummet :)
Så om du inte sätter in en golvbrunn så vet jag inte om det fibnns andra finurliga kontruktioner - du kanske kan höra efter i fackhandeln om ingen annan här kan svara på det ? Men finns det inte iaf en dusch där idag då !?

Finns det inte ens dusch så är ju frågan om amn ens har byggt det som ett våtrum ?

Hållfastheten torde inte vara ett problem tycker jag, iaf inte om det ligger mot en yttervägg. Det borde väl finnas någon ritning på mellanbjälklaget annars dock så du kan kolla upp dimensioner och cc-mått ?

/K
 
Det finns en dusch på andra sidan badrummet, men att dra två meter rör över golvet ner i den brunnen känns sådär lagom snyggt för att kunna bada :p (Det står en toalett bredvid duschen, så karet går tyvärr inte att ställa närmare) Hela badrummet är lagt med plastmatta på golv och väggar, så det är nog inga problem med eventuellt stänk ur badkaret. Jag har mailat säkert vatten för att höra hur de ställer sig till avloppsfrågan, om de tycker att det är okej får man, som du säger, filura på nån sorts vattenlås.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut generellt med ritningar över så gamla hus, pessimist som jag är tog jag för givet att det inte skulle finnas :rolleyes: Jag får kolla med säljaren när vi träffas för att skriva alla papper!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.