Hej.

Tänkte höra med er som är erfarna inom detta område.
Jag ska bygga en altan som är 3 meter bred och 12 meter lång.
3 meter från huset står garaget så där altanen börjar så blir ca 3 meter av de 12 på längden mellan hus och garage.
Nu till min fråga: Jag vill inte fästa bärlina i varken grunden eller fasaden och vill därför ha plintar. Hur ska jag sätta dessa? Tänkte ha 45x170 till bärlina och även som reglar. (28x120 trall) Räcker det med två plintrader och hur långt ut från huset ska plintarna sitta? det måste ju bli ett visst överhäng utanför plintarna.. hur långt kan detta vara utan att det blir svaj. Det måste bli stabilt!
Känns lite overkill att ha en plintrad i mitten men jag har hört att man rekommenderar max 2 meter mellan plintarna.. Vore kul att höra hur ni skulle ha gjort.
Tack på förhand.
 
hej. är lite nogrann själv. trä är levande. måste ha en fix. om du inte svetsar dragstag i golvet.om inte utgår från fasad hur kan du låsa altanen. ska du solid grund får du då gå ner till urberget annars. plintar rör sig om inte förankrat i berg. bärlina snåla aldrig. gå alltid upp i dimesion. annars äta upp efter med svaj i golvet. varför inte göra 4 st. snygga, diskreta hållstag i fasaden typ galvat eller rostfritt under däckytan. kan ge mer råd senare.
 
0,6 m in från bägge hållen så får du 1,8m mellan bärlinorna. Hur stabilt som helst!!!
 
Ja det var något sådant jag tänkte. Måste ju gå väldigt bra! Tack för det.
 
Jag använde 170 bärlinor å 145 reglar å 28x120 trall. Avstånd bärlinor 2,25m. Överhäng ca 50 cm på varje sida om bärlinan. Avstånd plintar ca 1,5 m. Kortlade som du ser mellan reglarna. Skruvade även ihop bärlinorna på 2 ställen för mer stabilitet. Känns stabilt å inget svaj. ImageUploadedByByggahus.se1371587101.602202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsn. Anders.
 
blir nog bra.hoppas du kapade takstolpar innan du la trädäcket,om du vill ändra på tak i framtiden.eller vill montera markiser typ uteservering. dvs. tillslutande tak,front och väggar.eldrivet. rätt häftigt att ha privat. hög imp.faktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.