Hej,

Vi står inför ett ganska stort projekt, takbyte på en gammal patriciervilla från 30-talet.
Skulle tippa att ytan är cirka 250 kvadrat och taket är av mansardtyp.
Trots storleken på huset är vi inte gjorda av pengar, kanske just därför förresten!!!

Vi ska byta pannor, papp, läkt och plåt.

Jag skulle vilja få lite mer kött på benen för att inte bli överkörd av hantverkare, som man ibland kan bli. Har stött på både bra och dåliga.

Vi har kontaktat en byggare som vi "känner" genom en vän som jobbar på en stor ventilationsfirma som anlitar just denna byggaren till allt deras. Detta gör att det känns hyffsat tryggt!

* Har fått ett ungefärligt pris på 1000 kronor per kvadrat, med allt. Från den summan dras sedan ROT för arbetet! Rimligt?

* Material. Köper man det billigast själv, eller är det bättre att ta det genom byggaren? Inte sällan ser man 25-30% rabatt på takmaterial hos byggvaruhusen.

* Visst är det bara tegel som gäller på en sådan här byggnad? Ligger enkupigt lertegel idag. Har sett ngn betong som såg rätt ok ut, men vet inte?

* Vilken papp tar man, och varför? Finns en uppsjö har jag sett.

* Plåt. Var inne på att ta galvat, men hörde av en plåtslagare, med många många år i branschen, som sa att han tyckte att kvaliten på galvat har blivit så dålig? Vet inte om detta är riktigt men så sa han. Vad tycker ni?

Är händig själv och för att hålla nere kostnaderna så mycket det går tänker jag göra en del själv. Har tänkt mig att plocka ner alla pannor och läkt, kanske pappen också, när det klaffar med byggarna. Sedan får man vara springpåg misstänker jag, och hålla lite ordning runt arbetsplatsen. Är det några andra moment man kan tänka sig.

Tjänar man mycket på att inte ha en container stående som tömms med lastbil, och istället köra allt till återvinningscentralen. Har ganska nära.

Tror ni det finns ett intresse för att "sälja" de befinliga pannorna gratis, mot nertagning?

Har pratat med byggaren om detta och han tycker det är helt ok att jag gör vissa moment själv!

Många frågor, men ytterst tacksam för svar.
Vänliga hälsningar,
David
 
Priset har jag inte koll på när det är inkusive arbete. Men jag och min fru ska byta tak på vår altan nu 40kvm och vi gör allt själva. Matrialet exklusive plåt och rännor landade på 150:- kvm. Snickaren matrial priser är pålagda så du tjänar att köpa matrial själv.

Papp ska vara Yap 2200, det är till boningshus och den är förklistrad.

Plåten har jag ingen koll på men dom brukar ju lämna 10-15 års garanti har jag för mig.

Billigare och köra själv men med så stor tak är det nog att föredra en container.

Tror inte det finns någon som vill komma och plocka ner dina pannor gratis.
 
huggan skrev:
Tror inte det finns någon som vill komma och plocka ner dina pannor gratis.
Plocka ner det med ränna, ställ på pall och skänk bort det på sidan här, det finns alltid någon med en otät lada eller uthus som behöver pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.