murak
Jag planerar att bygga en carport i sommar som eventuellt ska bli ett garage i framtiden och jag velar nu om jag ska nöja mig med grus eller om jag ska gjuta en platta direkt. Jag kommer troligen köpa en byggsats från carporten.se, modell car21b.

Carportens grund kommer vara 7,2m lång och 5,3m bred. En del av carporten kommer vara ett förråd som troligen kommer att isoleras.

Så, hur gjuter man en platta som är både billig, bra och lätt att bygga? ;)

Jag har tänkt låta en entreprenör schakta ur ett par tre decimeter jord (marken består av ett tunt lager lerjord sen är det sand) där carporten ska stå, lägga dit en markduk och sen fylla på med 200mm makadam eller vad det nu ska vara i botten? Sen lägger jag ner dräneringsrör och hyr en padda för att få det slätt och hårt. På detta bygger jag en gjutform av 45x195 reglar som jag oljar med vanlig trallolja för att den inte ska fastna i betongen. Gjutformen görs med en svag lutning i förhoppning att smältvatten ska rinna av plattan samma väg som man kör in bilarna och inte rinna in mot förrådet eller eventuella framtida väggar. Jag kommer dra med ett par gulrör för el och kanske en vattenslang som får sticka upp i förrådsdelen. Stolpskor/järn kommer att placeras ut där de ska vara. Jag funderar på att isolera plattan med 100mm cellplast i botten, lägga armering i kanterna och nät över hela och sen beställa betong. Täcka över med presenning första dygnet, sen vattna nån gång per dag för att hålla den fuktig.
Illustration av en grundläggning för en carport med lager av makadam, cellplast, betong och detaljer som stolpsko och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur låter detta? Är det något som ska ändras eller läggas till eller finns det till och med ställen där jag kan snåla? Alla tips och kommentarer är välkomna!
 
H
Efterbandling?, vilken yta vill du ha?
Typ av betong?, vad ska du använda ytan till?
Exponeringsklass etc.
 
Bygg ett garage direkt om du ändå planerar för det i framtiden, blir inte överdrivet mycket dyrare ändå om du ska ha platta
 
murak
hul skrev:
Efterbandling?, vilken yta vill du ha?
Typ av betong?, vad ska du använda ytan till?
Exponeringsklass etc.
Ingen efterbehandlig är planerad. Jag planerar att "såga" ytan med en lång planka som läggs på gjutformen direkt efter betongen är i för att få ytan någorlunda slät. Ytan får bli som den blir, bara den är hyggligt plan för att undvika vattenansamlingar.

Typ av betong är jag osäker på, det blir nog vad den lokala firman rekommenderar. Iom att det blir på sommaren så behövs ju ingen tillsats för att klara minusgrader.
I första hand ska det stå bilar där, men jag tänker att jag troligen kommer utnyttja utrymmet för att kapa byggvirke etc till andra projekt. Inga snickarmaskiner eller liknande kommer stå där.
Jag gjorde en snabb koll på exponeringsklass mha en lathund från svenskbetong, men den kändes ganska generell och jag kommer gå efter devisen att om det spricker pga att jag gjort fel så är det så och då får jag skylla mig själv.

Tack för tankeställaren! Mycket matnyttigt.

@johannes, planen på garage är högst sekundär, dvs det är en carport vi vill ha och behöver, men jag nämner bara att det kanske blir aktuellt i framtiden att göra om den till garage. Jag tror däremot så klart att du har rätt. Om garage är målet så är det både enklare och billigare att göra det från början.

Fråga om lutningen: Vilken lutning tror ni jag kan ha på gjutformen utan att betongen rinner över? 1cm/m? 0,25cm/m?
Enkel ritning av carport med betongplatta, pelare och avdelat förrådsutrymme under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
murak skrev:
Ingen efterbehandlig är planerad. Jag planerar att "såga" ytan med en lång planka som läggs på gjutformen direkt efter betongen är i för att få ytan någorlunda slät. Ytan får bli som den blir, bara den är hyggligt plan för att undvika vattenansamlingar.

Typ av betong är jag osäker på, det blir nog vad den lokala firman rekommenderar. Iom att det blir på sommaren så behövs ju ingen tillsats för att klara minusgrader.
I första hand ska det stå bilar där, men jag tänker att jag troligen kommer utnyttja utrymmet för att kapa byggvirke etc till andra projekt. Inga snickarmaskiner eller liknande kommer stå där.
Jag gjorde en snabb koll på exponeringsklass mha en lathund från svenskbetong, men den kändes ganska generell och jag kommer gå efter devisen att om det spricker pga att jag gjort fel så är det så och då får jag skylla mig själv.

Tack för tankeställaren! Mycket matnyttigt.

@johannes, planen på garage är högst sekundär, dvs det är en carport vi vill ha och behöver, men jag nämner bara att det kanske blir aktuellt i framtiden att göra om den till garage. Jag tror däremot så klart att du har rätt. Om garage är målet så är det både enklare och billigare att göra det från början.

Fråga om lutningen: Vilken lutning tror ni jag kan ha på gjutformen utan att betongen rinner över? 1cm/m? 0,25cm/m?
[bild]
Exponeringsklass på betongen har ju inte med om betongen spricker eller inte.
Utan vad du ska använda ytan till
ska bilar stå på ytan ska du absolut tänka till vad du använder, En XC - XF betong är de minsta du kan använda
 
H
i med sprickarmering för att fördela sprickorna som kommer uppstå.
efterbehandla ytan måste du göra föra att få en yta på betongen som är användbar.
arbeta bort sprickor etc.
 
murak
Tack för svar hul!

Fick precis en offert på betongen: Kvalitet C28/35 16 Lu S5, 5m3 á 2058kr/m3 = 10290kr inkl frakt och avlastning.

Är det godtagbar kvalitet och hur låter priset? Det är ca 2mil för dem att köra.
 
H
Nja de där säger inte mycket om betongen.
Begär veta exponeringsklass och vct de är de viktiga att veta.
C28/35 och S5 spelar mindre roll eller ingen alls

Du bör ha en XC om du ska ha bilen stående på plattan så den klarar smält salter.
Även XF är önskvärt.

Är ju en väldigt dyr kostnad per m3 men jag köper aldrig så små kvantiteter så de är möjligt att de är rimligt då
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Tack för din input hul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.