Hej!
Har i dag kabel till garaget med 2,5mm, PE, N och två faser (fråga mig inte varför bara två faser...) som är avsäkrat med 16A och det sitter en JFB i huvudcentralen. Om jag skulle vilja sätta en undercentral i garaget behöver jag då JFB ( för att det är bättre?) eller räcker det med JFB i huvudcentralen? Går det att ha en undercentral med bara 2 faser? Är det speciella centraler eller det går med en "vanlig"?
 
Om du har två jordfelsbrytare efter varandra så löser troligtvis båda samtidigt vid jordfel. Det verkar mer praktiskt att jordfelsbrytaren som skyddar garaget sitter i garaget. Då är det bästa att om möjligt koppla garaget utanför huvudcentralens jordfelsbrytare.

Vad matar kabeln och hur många ledare har den? Är det möjligt att det är en fyrledare som från början använts till tre faser och PEN-ledare. Det skulle i så fall kunna vara att det kopplats om till två faser, nolla och jord för att fungera tillsammans med jordfelsbrytaren.
 
Kabeln matar bara garaget och i dag med lite uttag och lampa. Tror att det var PEN-ledare från början eftersom garage och hus är från -77 och ingen JFB från början. Ville undvika att dra ut ny kabel då jag inte vet om det går. Önskvärt naturligtvis med PE, N och 3 faser. Tänker ha belysning, lite uttag och ev en LVP i garaget. Inget behov av 400V.
Ang jordfelsbrytaren som sitter i huset så tänker jag att den skyddar även garaget så då behöver jag egentligen ingen i garaget eller? Sätter bara en huvudbrytare och avsäkrar med 10A. Därav min fråga om det finns centraler för 2 faser eller man bara struntar i att använda 3:e fasen? Jo jag vet om med att fördela laster och det kommer jag att räkna på gällande hur faserna är fördelade i centralen i huset.
 
Det är ok att endast ha två faser i en liten undercentral. Med de enfasiga laster du räknar upp behövs det inte ens en undercentral utan det skulle räcka med en kopplingsdosa som fördelar. Du måste inte avsäkra schukouttag med 10 A. Det kan t.o.m vara en fördel att ha 16 A i garaget för kompostkvarn etc.

JFB i husets elcentral skyddar helt ok. Men, du måste kontrollera bruxet till LVPn vad den säger om JFBer. De kanske avråder eller kräver en speciell typ. Det kan hur som helst bli för mycket naturliga läckströmmar för husets JFB. I så fall behöver du en central i garaget plus att matande ledning läggs utanför JFBn i huset.
 
God kväll Bo!
Tack för svar. Ja har funderat på kopplingsdosa också men tyckte att det var lite enklare med undercentral eftersom jag ska isolera 95+45 och lägger elen i 45-delen med flexrör. Vilken kopplingsdosa tänkte du på?
Har redan en LVP som ligger under JFB så den klarar det för den ska ut i garaget till hösten
Längesedan som jag jobbade som elektriker typ 25 år sedan..) så har inte riktigt koll på material osv men får uppdatera mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.