Jag tycker det är behändigt att dra terminalskruvarna på dvärgbrytare och annat med en skruvdragare. Då brukar jag testa mig fram först för att hitta en bra inställning på maskinens momentmekanism.
Men nu undrar jag om det finns det något bra sätt eller verktyg att kalibrera maskinen med så att man kan konstatera att tex inställning 12 innebär 2.8Nm?

Sedan så undrar jag om det är absolut vanligast med philips/spår-hybriden på terminalskruvar eller förekommer pozi/spår också? (Om det inte är något annat då som torx).
 
Kan ju alltid ta en momentnyckel och se vad det blir, om du nu har en att tillgå.
 
Jag skulle inte lita på att skruvdragaren ger samma moment om och om igen. jag misstänker (men kan ha helt fel) att momentet kan bero på ex. om du snedbelastar lite.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Spåret på terminalerna är väl vanligtvis inte PH/spår utan PZ/spår. Svaret är mao att det är vanligt med PZ på elmateriel. Det kombinerade spåret benämns ofta SL/PZ.
 
Helioz skrev:
Använd en äkta momentskruvdragare då man ej kan lita på en vanlig skruvdragares momentbegränsning och repeterbarhet.

Makita har en relativt billig på 7,2 V med 21 momentinställningar från 0,3-3,0 Nm i mjukt förband:
[länk]
[länk]
Intressant!
Jag använder en sån här:
http://www.makita.se/tool/15221/DF330DWE.html
Undrar hur momentbegränsningen skiljer sig mellan de två maskinerna.

phl: Tack för infon, hade fått det om bakfoten.
 
Föresten, undrar om man kan använda maskinen på spänningssatta skruvar? Tex när man ska efterdra.
Vad tror ni?

Edit: Naturligtvis begriper jag att den inte är godkänd för det, men jag tänkte om det fungerar rent praktiskt utan att döda maskinen?

Anledningen att jag funderar runt dessa grejor är att vi har varmgångar lite nu och då i vår fabriks centraler till uttag och tio tusen lysrör.
 
Redigerat:
Sixtenblixten skrev:
Intressant!
Jag använder en sån här:
[länk]
Undrar hur momentbegränsningen skiljer sig mellan de två maskinerna.

phl: Tack för infon, hade fått det om bakfoten.
Hela momentbegränsningsmekanismen skiljer sig åt. På en vanlig skruvdragare är det en sorts mekanisk koppling som släpper kopplar ur chucken när ett moment uppnåtts medans motorn fortfarande snurrar. På en momentskruvdragare stängs hela motorn av när rätt moment uppnåtts, därför är den mycket mer exakt.

I takt med att batteriet laddas ur minskar volten och därför uppnås inte samma moment på en vanlig skruvdragare när batteriet är fulladdat jämfört med när det är nästan tomt. En momentskruvdragare slutar fungera när batterivolten sjunkit så mycket att rätt moment inte längre kan uppnås.

Det är absolut inte rekommenderat att använda elektriska skruvdragare överhuvudtaget på spänningssatta skruvar, både för maskinens och din egen skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.