Luften som kommer genom ventilationsöppningarna i en krypgrund på sommaren för ju med sig fukt. Varför kan man inte stänga ventilationsöppningarna över sommarhalvåret?
 
Markfukten måste ju ha någonstans att ta vägen. Antingen sätter man in en avfuktare som torkar ut grunden, eller så kan det kanske räcka med att sätta in en fläkt som drar ut den fuktiga luften. I båda fallen så täpper man för alla ventilationsöppningar, utom ett där man leder ut luften.
 
bonnier skrev:
Markfukten måste ju ha någonstans att ta vägen. Antingen sätter man in en avfuktare som torkar ut grunden, eller så kan det kanske räcka med att sätta in en fläkt som drar ut den fuktiga luften. I båda fallen så täpper man för alla ventilationsöppningar, utom ett där man leder ut luften.
Om man drar ut luft på sommaren från krypgrunden, varifrån kommer då ersättningsluften?
Vilken fuktighet har denna?
Vilken RF får den då den kommer in i krypgrunden?
 
Det är helt logiskt att ifrågasätta ventilationen av grunden. Själv har jag proppat igen alla kattgluggar o körde tidgare med undertrycksventilation, dvs en fläkt som sög ut luft. Märkte att jag eg inte har ngn lukt i krypgrunden o stängde av fläkten i höstas o har alltså ingen ventilation av grunden. Har fungerat ua under höst o vinter. I sommar tänker jag bara köra med avfuktare utan ventilation (dvs kondensavfuktare - inte sorptionsavfukater som kräver regenerationsluft för att fungera). Det finns många hustillverkare som bygger nytt med denna princip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.