Jag tänkte flytspackla det lokala duschfallet efter att jag gjort färdigt övriga ytor(tack för tipsen). En liten undran bara: eftersom jag kommer att ha duschvägg ska fallet vara 3-4 cm/meter enligt vad jag hört, jag har golvbjälklag, förstärkt med golvgips som slutar ca 4 cm från brunnen.Brukar man spackla ganska brant lutning vid brunnen och sedan lite mindre till duschväggen? Anledningen att jag frågar är att annars kanske det blir för tunt skikt precis vid gipsskivekanten? PS jag har golvvärme som slutar 20 cm ifrån brunnen också ifall det har någon betydelse (och golvbrunn med 12 mm förhöjning
 
Nej, man brukar inte göra det, det ska vara 1:50 kring brunnen och helst inte mycket mer. Om man har byggt så att spacklet blir för tunt just vid gipskanten så har man byggt lite dumt..

Men visst, det är lite knepigt när man håller på och grejar med limmad gips som förstärkning i ett rum där man sen ska ha fall. Det är helt onödigt att limma gips, och ställer till lite konstigheter i övergången mellan spackel och gips.
 
Varför slutar golvgipsen 4 cm från golvbrunnen..brunnens kanter ska ligga på golvgipsen
 
Gipsen är ju inte en förstärkning ,utan tar upp rörelsen från träbjälklaget endast.
Sen är det krav på att golvgipsen limmas med godkänt lim..inte skruvas
 
Gipset är visst en förstärkning, om den limmas. Vilket den ju mycket riktigt ska.
 
jon_h skrev:
om den limmas
Jag har inte fattat det där. Är det så att trä, t.ex. spånskiva, skall få kunna röra sig medan gipsskivan ligger stilla? Använder man något slags elastiskt lim? Är det därför man inte skall skruva?
 
Om man limmar så får man en samverkanskonstruktion, alltså att spånskivan, 3 mm lim och gipsskivan i praktiken tillsammans utgör en enda 38 mm tjock skiva. Den blir oerhört mycket böjstyvare än om man bara skulle lägga gipsen löst, i och med att man förhindrar den glidning som skulle ske mellan de båda skivorna vid nedböjning. Skruvar klarar inte av att ta upp dessa så kallade skjuvkrafter, utan skulle med tiden ruckas upp i sina hål, och så har man samma situation som om skivan låg löst. Jämför med en telefonkatalog. Lätt att böja i och med att sidorna kan glida mot varandra, men om man skulle limma ihop alla sidorna så skulle den bli styv som en planka. Ett par skruv genom katalogen skulle åstadkomma samma sak, men skulle inte hålla i längden.

Limningen sker med ett speciellt formstabilt mineraliskt bundet lim som kammas ut över hela ytan med hjälp av en tandad 6 mm kam.
 
Då förstår jag. Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.