Står i startgroparna inför ett litet bygge, första egna bygget faktiskt. Litet hus på plintar, 6x4 meter.
Rummet där tvättmaskin/torktumlare ska stå blir ca 4x4meter. Plastmatta och golvbrunn.

Hur ska man tänka med fallet på golvet egentligen? Jag menar man kan säkert anstränga sig och flytspackla alltihop, men är det verkligen nödvändigt? Det kommer aldrig stå vatten där inne om inte något gått snett dvs.
Vad talar emot att bara ha ett lokalt fall så att säga ?
 
Du behöver inte ens en golvbrunn i en tvättstuga, finns ingen anledning att göra det till våtrum.
 
T
J Johan222 skrev:
Står i startgroparna inför ett litet bygge, första egna bygget faktiskt. Litet hus på plintar, 6x4 meter.
Rummet där tvättmaskin/torktumlare ska stå blir ca 4x4meter. Plastmatta och golvbrunn.

Hur ska man tänka med fallet på golvet egentligen? Jag menar man kan säkert anstränga sig och flytspackla alltihop, men är det verkligen nödvändigt? Det kommer aldrig stå vatten där inne om inte något gått snett dvs.
Vad talar emot att bara ha ett lokalt fall så att säga ?
Lokalt fall räcker enligt min mattläggare.
 
Okej mattiasT intressant. Men ett litet uppvik på väggen och nånstans att skyffla ner vattnet om olyckan är framme skulle sitta fint ändå.
tanaris det låter bra, vad tror du om att lägga 22mm golvspån på hela golvet och sedan lägga ytterligare golvspån utom där kring golvbrunnen är?
 
J Johan222 skrev:
Står i startgroparna inför ett litet bygge, första egna bygget faktiskt. Litet hus på plintar, 6x4 meter.
Rummet där tvättmaskin/torktumlare ska stå blir ca 4x4meter. Plastmatta och golvbrunn.
Intressant!
Huset ifråga blir alltså 24 m2, varav tvättstugan skall vara 16 m2.
Vad skall de återstående 8 m2 användas till? Vardagsrum, kök sovrum och toalett?
//Nyfiken i en strut

För övrigt tror jag inte du behöver bry dig om fall i tvättstugan.
Det räcker nog om golvet är plant och horisontellt.
Och om du drar upp golvmattan 10 cm längs väggarna, och tätar skarvarna i hörnen, så kan inte vattnet försvinna ner i husets regelverk.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant!
Huset ifråga blir alltså 24 m2, varav tvättstugan skall vara 16 m2.
Vad skall de återstående 8 m2 användas till? Vardagsrum, kök sovrum och toalett?
//Nyfiken i en strut

För övrigt tror jag inte du behöver bry dig om fall i tvättstugan.
Det räcker nog om golvet är plant och horisontellt.
Och om du drar upp golvmattan 10 cm längs väggarna, och tätar skarvarna i hörnen, så kan inte vattnet försvinna ner i husets regelverk.
Kök, vardagsrum, sovrum och toalett, även en liten barnkammare om det blir plats över ;)

Nej, utöver tvättstuga blir det ett pumprum och ett litet duscrum/wc.
Tack för svar, "lutar" mot ett plant golv nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.