Hejsan.

Har köpt en Shelly 1pm för att mäta förbrukning på ftx-aggregatet.

Till min förvåning ser jag att ftx-aggregatet har två faser kopplade efter den 2-poliga brytaren, jag hade förväntat mig en fas och nolla.
Vidare ledningar från brytaren går ner till fläkten i köket. Allt är kopplat till en 25A porslinssäkring i elcentralen.

Kan jag ändå koppla en Shelly 1pm eller behöver jag en annan produkt ur deras sortiment?
Anslutningsschema för Shelly 1PM för att styra och mäta elanvändning med beteckningar för strömförsörjning, switch och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkoppling med 2-polig brytare, två faser och ledningar i en eldosa, kopplade till en fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El-installation med en 2-polig brytare och flera elektriska ledningar i en kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att det inte går då det inte längre är 230V.

Skulle det funka om jag hade två st Shelly 1pm?
 
inte helt lätt att besvara utgående från ett foto på säkerhetsbrytaren...

kan det vara en korrekt gissning att inkommande matning kommer in på nedre vänstra? att köksfläkten anslutits på nedre högra? och att ftx-aggregatet ansluts med den övre?

som säkerhetsbrytaren är kopplad så bryter den bara två poler, medan den bruna ledaren går opåverkad mellan övre och nedre högra kabel – kan brun vara en styrsignal mellan ftx och köksfläkt tro? svårbedömt utan att veta något om ansluten utrustning... om det bara är en styr-/statussignal som går i brun ledare så lär man inte behöva Shelly-mäta effekten i den

jag hoppas att det hela inte är avsäkrat med 25A – läser du texten på propphuven (som anger vad huven maximalt är godkänd för)? vad är det för säkring som sitter i (eller anges i säkringsförteckningen)?

var tänkte du göra av Shellyn? knö in den inne i säkerhetsbrytaren? även om den ryms där så är utrymmet inte avsedd för det då man inte förväntar sig att det ska finnas några kopplingar inne i brytaren som skulle kunna påverka funktionen

du behöver nog förstå funktionen i din anläggning bättre och ha en plan för hur Shellyn ska kopplas in...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
inte helt lätt att besvara utgående från ett foto på säkerhetsbrytaren...

kan det vara en korrekt gissning att inkommande matning kommer in på nedre vänstra? att köksfläkten anslutits på nedre högra? och att ftx-aggregatet ansluts med den övre?

som säkerhetsbrytaren är kopplad så bryter den bara två poler, medan den bruna ledaren går opåverkad mellan övre och nedre högra kabel – kan brun vara en styrsignal mellan ftx och köksfläkt tro? svårbedömt utan att veta något om ansluten utrustning... om det bara är en styr-/statussignal som går i brun ledare så lär man inte behöva Shelly-mäta effekten i den

jag hoppas att det hela inte är avsäkrat med 25A – läser du texten på propphuven (som anger vad huven maximalt är godkänd för)? vad är det för säkring som sitter i (eller anges i säkringsförteckningen)?

var tänkte du göra av Shellyn? knö in den inne i säkerhetsbrytaren? även om den ryms där så är utrymmet inte avsedd för det då man inte förväntar sig att det ska finnas några kopplingar inne i brytaren som skulle kunna påverka funktionen

du behöver nog förstå funktionen i din anläggning bättre och ha en plan för hur Shellyn ska kopplas in...
Tack för svar.

Ja, du gissar korrekt ang matning & köksfläkten nederst, samt anslutningen till ftx'en går överst.

Bra att du lyfter det där med signaltråd, köksfläkten nere kan styra grundläge på frånluften samt öka flödet vid dusch m.m. En Elvita kökskåpa.

Jag läser på porslinssäkringarna. Ftx-aggregatet är matat till grupp 9, där det sitter en 25A.
Faktum är att alla säkringar i elcentralen är på 25A. Om det är bra eller dåligt är utanför min kunskapsnivå..
Dock bör tilläggas att vi ska byta ut elcentralen efter industrisemestern mot en modern med dagens standard etc.

Nä du har väl rätt. Det är säkert inte optimalt att ha en Shelly i brytaren. Jag var nyfiken på vad aggregatet förbrukar, men jag avser ej att störa funktionen i ventilationen pga min nyfikenhet.


Jag ska avvakta med att installera något, jag tar det med elektrikern vid framtida utbyte av elcentralen.

Tack igen!
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
okej! vad är det för ventilationsaggregat då? det går kanske lättare att hitta en plats för att installera Shellyn där...

och sen tror jag inte att alla säkringar är på 25 ampere... det är nog propphuvens märkning över den maximala säkringsstorleken som den får husera...

Närbild av en grå elektrisk propp med märkning "25A" som indikerar maximal säkringsstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.