Hej,

Jag har börjat planera inför ett projekt nästa år då vi skall renovera vår bod/förråd men nytt tak, panel och fönster för att sedan göra iordning inne till ett gästrum och förvaringsdel (ca 28m2 stor) Boden är troligen från innan 80-talet då en tillbyggnad/uterum byggdes till -82, inte börjat läcka än vad jag vet men plåten på taket är lite buckligt och en del skruv har rest sig så det är nog dax.

Men till mitt problem, jag tänkte byta ut plåten mot ett papptak på råspont istället då lutningen ligger på ca 5.7 grader, 10 cm per 1 meter i nivåskillnad och det är väl ok för en del plåt men vill få taket tystare. Det är ett pulpettak och det ser ut att vara reglar, sedan råspont, sedan uppreglat på där och jag antar det är isolering antingen ovanför eller under sponten eller om det varit ett gammal tak där som man sedan reglat upp plåten på? och sedan masonit, läkt och plåt. När jag kolla lite närmare på den så finns en nivåskillnad på ca 15-17mm på ett ställe vid reglarna där sponten går upp på den andra. Inte kollat hur plåten lutar helt men misstänker att även den lutar vid detta stället då de olika reglarna ser ut att vara samma höjd.

Bifogar bild på "problemet", någon som har någon bra ide hur jag kan lösa detta hyffsat enkelt för att få sponten/reglarna i samma nivå? Som det ser ut nu kan jag inte lägga på ny råspont och sedan papp känns det som i alla fall? så måste jag ta bort allt ner till typ innetaket för att se om det går att få nya reglar i nivå med det andra? Det rör sig om några stycken reglar på höger sida bara så kanske är det bästa men inte gjort något sådan tidigare så därav rådfrågar jag lite :)

Jag tänkte väl byta ut själva reglarna ändå då en del är i rätt kasst skick på utsticket och majoriteten av dom ser ut att vara mer plankor och ett ihop plock än reglar.. Dock kanske man bör göra om typ hela taket men jag hade ju helst undvikit att behöva byta typ allt.

Närbild av ett tak under renovering med synliga reglar och råspont, märkt nivåskillnad på sponten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre byggnadens sidovy med exponerad takstom, råspont och reglar vid renovering med stegar och vedhög framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
roberob
  • Laddar…
Råsponten, vad fyller den för funktion? Ser ju ut att vara masonit överst.
 
Larsa Larsa skrev:
Råsponten, vad fyller den för funktion? Ser ju ut att vara masonit överst.
Jag vet inte, det slog mig att det kanske är så att man renoverat taket någon gång och byggt på den gamla råsponten bara. Men enda sättet är kanske att riva upp allt om ingen sätt något liknande tidigare.. Jag är väldigt nybörjare när det kommer till detta :)
 
Hm, gott och blandat, snett och vint ser det ut som...? :thinking:
Klent virke och tveksamma skarvningar, samt lager på lager. Det kan vara helt ok men det är jättesvårt att få ngn helhetsuppfattning om konstruktionen. Instinktivt förefaller det vara ok som oisolerat förråd, men att försöka bygga om till isolerat...- nej. Utan betydligt mer info om hela bygget så är det svårt att säga ngt mer.

Ett annat svårlöst problem brukar vara att få till en bra grund och anslutning till vägg. Både fuktsäkert och isolerat utan köldbryggor.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hm, gott och blandat, snett och vint ser det ut som...? :thinking:
Klent virke och tveksamma skarvningar, samt lager på lager. Det kan vara helt ok men det är jättesvårt att få ngn helhetsuppfattning om konstruktionen. Instinktivt förefaller det vara ok som oisolerat förråd, men att försöka bygga om till isolerat...- nej. Utan betydligt mer info om hela bygget så är det svårt att säga ngt mer.

Ett annat svårlöst problem brukar vara att få till en bra grund och anslutning till vägg. Både fuktsäkert och isolerat utan köldbryggor.
Tack, det bör vara isolerat i taket då resten av boden är isolerad och uppvärmd runt 10-12 grader. Men det är väl som jag misstänker kanske så att jag får dra upp allt och se, men hade hoppas på att kunna ha en plan för att slutföra allt relativt snabbt när man väl gör det.

Man kanske skall bryta upp lite av innertaket för att eventuellt se något innefrån istället först?
Jag misstänker att den kanske är någon spån historia i taket då vi såg det i en annan utbyggnad här.
 
Ett alternativ skulle kanske kunna vara fibercentplattor istf plåten. De är traditionellt vågformade. Fördelen är att de behöver inte råspont och papp under utan fungerar på samma sätt som plåt fast de för inte ett sådant förfärligt oljud som plåten när det regnar, och dessutom slipper man normalt det trista kondensdroppet. (Så allt det gröna algbevuxna trävirket klarar man sig utan.)
De är inte gjorda för så låglutande tak men det finns tätband som bör göra att de klarar det bra också.

Annars är ju det fina med trä såsom råspont att det är formbart. Reglar som inte ligger exakt i linje/höjd är inget problem för råsponten (eller takpappen). Det är bara husägaren som gör det till ett problem. Hängrännan är mestadels i vägen i synfältet ändå så det är inte många utöver husägaren som någonsin noterar det. :cool:
 
Nu har jag undersökt lite mer då jag hitta ett ställe där masoniten rest sig. Det är isolering direkt under masoniten. I det röda området på bilden, ca 100mm. Sedan är det plastat inne i boden direkt under innertaket, dock inte dragit ner något där så antingen är det väl luft bara eller mer isolering i det orange området inne.

Det ser ut som det suttit papp på sponten under isoleringen så det har säkert varit oisolerat från början eller väldigt tunt och sedan har man lagt på isoleringen och plåttaket.

Bild på byggkonstruktion med markerade områden, rött för isolering under masonit och orange för möjlig luft/iso.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker så här just nu, det kanske är helt galet :) Men då jag även skall byta fasad och göra om innetaket senare så river jag först bort allt, plåt, masonit, isoleringen, reglar ovanför sponten och även sponten. Antingen är det mer isolering här eller inget ner till innetaket/plasten(?)

Sedan får jag försöka lägga nya reglar med cc 600mm, utan den där sponten och gör så gott det går att få det i hyffsat samma höjd där det ser ut att var en nivåskillnad idag.
Sedan antingen kapar av de undre utsticken på reglarna som sticker ut för att sedan klä om fasaden över eller låta dom vara och gå upp med fasaden mellan allt men blir kanske rätt fullt då det skall vara liggande och det blir nya utstick av dom nya reglarna. Jag tänkte även tilläggsisolera fasaden utifrån när jag byter den så det kanske fungerar bra att kapa dom och lägga ny vindpapp/isolering över bara?
Sedan isolering mellan reglarna och någon luftspalt antar jag, ny råspont på reglarna och sedan ny takbekläddnad.
 
Det bör fungera så.

G gojaa skrev:
Jag tänkte även tilläggsisolera fasaden utifrån när jag byter den så det kanske fungerar bra att kapa dom och lägga ny vindpapp/isolering över bara?
Ja, det går bra att kapa de undre utstickande takreglarna.
 
  • Gilla
gojaa
  • Laddar…
Om du skall lägga nya reglar i taket och även byta fasad så är det ju bara att palla under så det blir rakt, täcks ju av panelen sen. Du kan regla taket cc120
 
Larsa Larsa skrev:
Om du skall lägga nya reglar i taket och även byta fasad så är det ju bara att palla under så det blir rakt, täcks ju av panelen sen. Du kan regla taket cc120
Ja detta blir nog bäst, jag kan ha gjort problemet större än vad jag tror från början Skall jag köra cc120 så behövs rätt grova reglar och spont? Det är ca 3.4m mellan väggarna och lutning på ca 6 grader, snözon 2.
 
Jo en snabbkoll säger 45x170 för cc60 och 45x220 för cc120
 
Det är med plåttak då. Sen blir det ju mer plats för isolering och mindre köldbryggor med 220
 
Larsa Larsa skrev:
Det är med plåttak då. Sen blir det ju mer plats för isolering och mindre köldbryggor med 220
Ja det är ju trevligt, men håller råspont på t.ex 23x120 med cc120 ?☺️
 
Rickard.
G gojaa skrev:
Ja det är ju trevligt, men håller råspont på t.ex 23x120 med cc120 ?☺️
Ja för alla vanliga takmaterial. Papp läggs mest (tror jag i alla fall) på 20mm cc120 men det "kräver" lite mer på utförandet, 23mm är bättre.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja för alla vanliga takmaterial. Papp läggs mest (tror jag i alla fall) på 20mm cc120 men det "kräver" lite mer på utförandet, 23mm är bättre.
Tack! Det låter ju som det blir rätt schysst med cc120 med 45x220 C24 och 23x120 råspont då och papp på det. Då får jag plats med rätt mycket isolering och det blir inte jättemånga reglar.

En annan fundering, vad är egentligen lättast om man skall bygga en luftspalt under råsponten? Jag tänkte ju göra allt uppifrån men läser att många verkar köra typ läkt upp mot råsponten och sedan någon skiva inifrån?

Men såg även någon som satte typ masonit ovanför/direkt på reglarna och sedan 34x45 regel längs med reglarna på det och sedan råsponten. Detta alternativet skulle ju innebära mest isolering för mig och en 34mm luftspalt så kanske det bästa och enklaste alternativet uppifrån?

Eller bör jag fixa innertaket i samma veva och bara köra på sponten och sedan fixa resten inifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.