Har läst på kring krypgrund, luftfuktighet, besvär och lösningar under sista åren men blir ändå inte klok på följande påstående:

Genom att lägga in en krypgrundsmatta i krypgrunden ÖKAR man temperaturen i krypgrunden med kanske 1 grad och för varje grads ökning påverkar det så att luftfuktigheten går ned med ca 5 procentenheter. Alltså en bra och billig investering att få lite bättre klimat i krypgrunden.

Men enligt alla mögeldiagram jag tittat på i detta forum och annorstädes så är ju risken för mögel högre vid högre temperatur vid samma luftfuktighet än vid lägre temperatur. Jag får inte ihop det. Kan någon förklara ?

För övrigt lade jag in krypgrundsisolering ovanpå den cellplast jag hade i krypgrunden i oktober och jag har inte märkt att luftfuktigheten påverkats nämnvärt eller temperaturen för den delen (svårt att avgöra när det gradvis blir kallare i krypgrunden under senhösten).

Har även trygghetsvakten installerad och samma sak där. Den värmer ju upp intill trossbotten när den anser det behövs men den faktiska luftfuktigheten ser ju inte ut att minska pgr av det och det är ju de enda "objektiva" mätarna jag har. Jag kan ju inte mäta att köldbryggor förhindras eller att krypgrundsisoleringen fungerar som ångbroms.

Vad jag egentligen försöker komma fram till är att trots att jag har en genomsnittlig luftfuktighet i krypgrunden över tid på mellan 80-85% sedan April så är det väl ändå hur hög fuktkvoten är i trossbotten som är det väsentliga och den överstiger aldrig 14%.
 
Redigerat:
L
Varmare luft kan bära mer fukt än kallare luft - alltså utan att den fälls ut som kondens.
Här kan man läsa mer om det:
https://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
Den vanligaste typen av krypgrundsisolering är väl bara nån cm tjock? Den gör säkert att det blir lite varmare, men inte någon jätteskillnad.
 
Tack för svar. Läste artikeln. Så egentligen spelar det ingen roll hur hög RF är så länge ingen kondens bildas ? Och för att veta det måste man ha koll på daggpunktstemperaturen ?
 
Mats-S
Ventilation är den enskilt största faktorn för att minska fukt!
Oavsett daggpunkter, krypgrundsisolering och andra teoretiska BS.
punkt slut. ;-)
 
Fast inte när det är kallare i grunden än utanför...
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Ventilation är den enskilt största faktorn för att minska fukt!
Oavsett daggpunkter, krypgrundsisolering och andra teoretiska BS.
punkt slut. ;-)
Kvalificerat skitsnack. Det kan precis lika gärna vara tvärt om. Uppenbarligen har du inte koll på den teoretiska BS:en.
 
  • Haha
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Fuktproblem i krypgrunder uppstår främst på våren då det börjar bli varmt ute. Varm luft söker sig då in i krypgrunden och riskerar att kondensera då det är kallare i krypgrunden. Genom ökad temperatur minskar denna risk.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Tack för svar. Läste artikeln. Så egentligen spelar det ingen roll hur hög RF är så länge ingen kondens bildas ? Och för att veta det måste man ha koll på daggpunktstemperaturen ?
Jo, RF är avgörande. Om det faller ut som kondens är RF 100%. Det är riktigt illa, men långvarig RF bör ligga under 75% har jag för mig, annars är det stor risk för mögel och röta.
 
Färgdiagram som visar mögelrisk vid olika relativ luftfuktighet och temperatur över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar det tydliga diagrammet som dyker upp här med jämna melannrum.
 
  • Gilla
faluröd och 1 till
  • Laddar…
Det är detta diagram jag menar. Högre temp låter negativt att få med samma RF men både krypgrundsisolering o trygghetsvakt höjer ju temperaturen
 
S Saintus skrev:
Det är detta diagram jag menar. Högre temp låter negativt att få med samma RF men både krypgrundsisolering o trygghetsvakt höjer ju temperaturen
Grejen är att när du höjer temperaturen så sjunker RF (allt annat lika). Det är för att varm luft kan hålla mer fukt i ångform. Det kallas Relativ luftfuktighet av en anledning. Det är relativt till temperaturen.
 
Precis. Tar du din torra inomhusluft på 20 grader och 50% RH och blåser ner den i din 10-gradiga grund så är det helt plötsligt 100% RH.

M%C3%A4ttnads%C3%A5nghalt.png
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Mycket snack i tråden om mögel och när det bildas o annat.
Mitt råd.
*Skippa trygghetsvakten.
*Täta botten med åldersbeständig plast som du tejpar med dito tejp.
*Beställ en sorbtionsavfuktare från acetec som fungerar väl i låga temperaturer.
*Fördela luften i grunden från avfuktaren med plaströr.
* skippa trådlösa hygrometrar, de visar sällan rätt.
* glöm problemet
 
Redigerat:
Jag skulle säga:

*Skippa trygghetsvakten.
*Täta botten med åldersbeständig plast som du tejpar med dito tejp.
*Sätt in en trådlös loggande hygrometer.

Om klimatet där nere visar sig vara ogynnsamt mer än kortare perioder så kan du skaffa en avfuktare.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.