Hej allesammans,

Kommer under sommaren bli ägare till ett 1 1/2-plans tegelhus från början av 70-talet. 126kvm+50kvm, samt hel källare på 126kvm samt garage på 40kvm. 60% av källaren värms med normal rumstemperatur, resterande del samt garaget endast "frostfritt", dvs 10-15 grader. Dock värmer ju kombipannan upp en del också antar jag eftersom den står i den delen av källaren som knappt värms.

I detta forumet måste jag nog beskriva mig själv som rejält okunnig och behöver därför grundläggade råd och tips..

Idag värms huset till 90% av tiden upp med vedeldning i en CTC 265 (kombipanna) från 1974 och vattenburet system, troligen tvårörs. 25-30 kbm ved går idag åt, men till ett äldre par utan inneboende barn. Själva är vi två vuxna och två småbarn, så troligen skulle vi göra åt med än mer ved ifall vi skulle fortsätta med det. Skulle gärna fortsätta med vedeldning, men tror inte jag/vi kommer ha den tiden som krävs för detta och kommer troligen därför att investera i en jordvärmeanläggning.

Mket tomt finns, har begärt offert på detta, kommer kosta ca 110 kkr (Thermia Diplomat TWS 12 eller 16 samt 420m slang)

Mina funderingar då: Vid en snabbare besiktning av huset konstaterades att det var i mycket gott skick, speciellt källaren var mycket frisk vilket besiktningsmannen sade berodde på värmesystemet och att murstock användes mycket. Vad händer då med murstock och källare vid installation av fjärrvärme eller jordvärme? Öppen spis finns idag i men bara på 1/2-planet.

Jag är övertygad om att ett hus som är byggt för uppvärming genom panna och murstock, inte mår bra av minskat självdrag och kall murstock.

Vilka tillägg kan jag göra? Det finns en öppen spis på andra våning, inget annat. Bör man inte hålla igång murstocken på något vis, hjälper det att öppna upp på 1:a våning och ansluta en kamin dit? Eller ororar jag mig i onödan?

Hur gör man med ventilationen, hur mycket måste man förändra den? Jag vet att vinden idag är extremt tät och har små, små tendenser till svartmögel, men mycket lite för tiden sett. jag är rädd för att det ökar om jag byter till värmepump.

Tacksam för förslag och idéer!
 
Dina farhågor är helt riktiga.
Då en varm och skön skorsten kallnar går ventilationen förlorad och "gratis värmen" upphör.
Om du installerar alternativ värme så måste du komplettera med ventilation och uppvärmning.
Behåll helst någon möjlighet att elda på nedervåningen så att du kan komplettera med vedeldning då det är riktigt kallt ute, eller för "myset". Öppen spis ger bra ventilation men dålig värme.
 
Vad rekommenderas, någon form av kamin där kombipannan tidigare stod, och manuell inkoppling till radiatorsystemet?

Eller en kamin inkopplad till murstocken på entrevåningen? (högre mysfaktor..)
 
Kör mysfaktor, annars kommer den inte att användas.
Snacka med en sotare innan, de har bra kunskap både om ventilation och kaminer. Sotarn måste ändå bli inkopplad om du ska sätta dit en kamin så det är lika bra att ta ett snack först.
 
Varför inte en rejäl pelletsanläggning, då slipper du mixtra med ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.