Hej,
i källaren har vi en tvättstuga på 10 kvadratmeter som angränsar till en bastu på ca 5 kvadratmeter.

Vi har planer om att i framtiden göra om det till ett badrum.
Idag finns där en stor tvättho, tvättmaskin & torktumlare samt en duschkabin.

Vi vill få in en toalett där också i framtiden.


Idag är golvet plastmatta och väggarna kaklade. Jag skulle gärna bygga upp det så på nytt men sambon insisterar på att det skall vara klinkers på golvet. Enda anledningen är utseendet.

Jag menar på att golvet kommer att vara kallt stora delar av året vilket hon skulle hata.
Ett plastgolv känns inte lika kallt.

Vi har bergvärmepump och rummet värms idag upp av en radiator som kanske är 1,5 m bred.

Till min fråga:
Visst skulle man kunna bila bort gamla golvet (för att byta brunnar och avloppsrör ända ut under yttervägg när man ändå håller på, och för att koppla på toalett m.m.) och gräva ur samt isolera och sedan lägga golvvärmeslinga, vattenburen. Flytspackla och lägga klinker.

Trots det kommer väl golvet att kännas kallt eftersom systemet inte skickar ut speciellt mycket värme under gissningsvis maj-oktober?

I bastun skulle jag inte lägga slinga, det får vara "kallt" golv.
 
Redigerat:
Jag bilade bort, grävde ur, isolerade och gjöt nytt källargolv med vattenburen golvvärme och klinkers. I badrummet lade jag dessutom en elvärmeslinga just för att kunna ha ett varmt och skönt golv även sommartid. Jag kan säga att jag knappt använt den - isoleringen under gör troligen att klinkersen även sommartid är helt OK att gå på. Jämfört med ett annat rum i källaren som jag INTE bilade ur, utan där det är klinker på oisolerad betongplatta - DÄR behövs trasmattor eller tofflor.
 
Har ni isolerat under plattan är ju första frågan?
(Är huset byggt senare än 1985 har ni troligen det)

Det finns el-tillskott man kan lägga för golvvärmeslingor, då stryper du slingan till VP'n och låter en el-patron värma vatten som har en egen cirkulationspump. På det sättet kan du få varmt golv även på sommaren... knappast ekonomiskt men det blir ju varmt... :)
Denna t.ex. http://www.thermotech.se/golvvarme/...hunttmixxs.4.2bfb84b1135a990eadb80002654.html

En annan variant jag läst om är att någon har kopplat en shunt på varmvattnet på VP'n istället för att driva golvvärme och handukstork. Jag är dock lite fundersam på hur det fungerar praktiskt med gångtider och kurvor på VP'n...
 
oceanis skrev:
Precis som anders07 föreslår så satte jag ett liknande system i källarens badrum när jag bilade upp golvet för att byta avlopp och lägga in golvvärme. Fungerar klockrent och naturligtvis drar det lite el men den brukar vara billig på sommaren :)
Jag kör normalt med värmepump annars.

[länk]
Varför man inte skulle kunna få värme från vattenburna slingor i källaren förstår jag inte.
Det handlar bara om hur man justerar systemet.
Det är alltid bra att ha värme i källaren även under sommaren eller i synnerhet på sommaren.

Om man vill kan man ju tex stänga värmeslingorna till övre våningar under sommaren.
 
roland53 skrev:
Varför man inte skulle kunna få värme från vattenburna slingor i källaren förstår jag inte.
Det handlar bara om hur man justerar systemet.
Det är alltid bra att ha värme i källaren även under sommaren eller i synnerhet på sommaren.

Om man vill kan man ju tex stänga värmeslingorna till övre våningar under sommaren.
Det är klart att man kan dra upp värmekurvan... Frågan är dock om du vill ha VP'n att stånka på hela sommaren eller köra en 350W el-patron vid behov?
Beroende på borrhål är det också många som behöver låta hålet "vila" över sommaren.

Kan ju tillägga att det är ju en sak om man har en källare på 80-100 kvm eller ett badrum på 10 kvm...
 
anders07 skrev:
Det är klart att man kan dra upp värmekurvan... Frågan är dock om du vill ha VP'n att stånka på hela sommaren eller köra en 350W el-patron vid behov?
Beroende på borrhål är det också många som behöver låta hålet "vila" över sommaren.

Kan ju tillägga att det är ju en sak om man har en källare på 80-100 kvm eller ett badrum på 10 kvm...
Sätten är många men om man inte kan hålla källaren med värme (med värmepumpen) under sommaren (och varmvatten) så har man i grunden ett annat problem nämligen ett underdimensionerat VP-system.
.... och det kan ju naturligtvis lösas med elpatron eller elgolvvärme men då har ju en del av ideén med den billiga driften med VP fuskats bort. :(
 
roland53 skrev:
Sätten är många men om man inte kan hålla källaren med värme (med värmepumpen) under sommaren (och varmvatten) så har man i grunden ett annat problem nämligen ett underdimensionerat VP-system.
.... och det kan ju naturligtvis lösas med elpatron eller elgolvvärme men då har ju en del av ideén med den billiga driften med VP fuskats bort. :(
Underdimensionerat förstår jag inte riktigt vad du menar med det?

Att få lite komfortvärme i ett kallt klinkergolv i badrummet på sommaren,när det egentligen inte krävs någon värme i rummet, lär ju inte vara så stort värmeeffektbehov så att pumpen skulle vara underdimensionerad.

Men att låta kompressorn ligga och slå från och till hela sommaren för detta lilla behov lär nog långsiktigt slita mer på pumpen och dra mer servicekostnader än vad lite förbrukning av sommarel gör.
 
oceanis skrev:
Underdimensionerat förstår jag inte riktigt vad du menar med det?

Att få lite komfortvärme i ett kallt klinkergolv i badrummet på sommaren,när det egentligen inte krävs någon värme i rummet, lär ju inte vara så stort värmeeffektbehov så att pumpen skulle vara underdimensionerad.

Men att låta kompressorn ligga och slå från och till hela sommaren för detta lilla behov lär nog långsiktigt slita mer på pumpen och dra mer servicekostnader än vad lite förbrukning av sommarel gör.
Om man vill ha någon enstaka kvm uppvärmd golvyta i tex en dusch så tja då kan väl en elslinga vara ok.
Men mitt resonemang bygger på att hela källaren mår bra av att vara uppvärmd på sommaren och då är min inställning att elslinga inte är en god ide´om man redan har en VP. ;)
 
Oj, många svar på en gång.

Jag vet inte om plattan är isolerad idag. I gillestugan tror jag att det fanns isolering under en tunn gjuten platta. Huset är byggt 1972. Hultsfredshus av tidig typ.

Det kanske kunde vara en ide att behålla radiatorn för att värma upp luften i rummet och sedan lägga en elgolvvärmeslinga bara på gångytorna i rummet, kanske 5-6 m2 och använda vid behov. Det kanske är så att isoleringen gör att det inte känns så kallt ändå.

Är det dumt att bara lägga slinga där det "behövs"? Eller kommer omgivande området kyla ner det uppvärmda området för mycket.


Jag kan ju nämna att vi har en Uponor El-push för badrummet på markplan där vi har golvvärme men där använder vi inte elpatronen på sommaren även om sambon skulle vilja det, det kändes för dyrt. Den är på ca 350 W.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Om man vill ha någon enstaka kvm uppvärmd golvyta i tex en dusch så tja då kan väl en elslinga vara ok.
Men mitt resonemang bygger på att hela källaren mår bra av att vara uppvärmd på sommaren och då är min inställning att elslinga inte är en god ide´om man redan har en VP. ;)
Vem pratar om en elslinga? För med det menar du väl en standard elgolvvärmeslinga som man gjuter in i golvet.

Jag och anders07 pratar om en minielpatron som värmer vattnet i samma golvslingan som i normala går till värmepumpen den tid man normalt kör vp. Energiförbrukningen är antagligen den samma oavsett vad man använder men antagligen också ganska liten för ett badrum och inte större än de ökade servicekostnaderna som en vp kräver om den skall stå och slå till och från hela sommaren.
 
oceanis skrev:
Vem pratar om en elslinga? För med det menar du väl en standard elgolvvärmeslinga som man gjuter in i golvet.
Tex b&q i inlägg " 2 :D
 
roland53 skrev:
Tex b&q i inlägg " 2 :D
Men du citerade mitt inlägg så då förstår jag inte varför du blandar in andras inlägg i det !

Och vad var svaret på att det skulle vara en underdimensionerad vp om man ville ha en elpatron för komfortvärmen i golvet ?

Problemet är ju snarare att man har en överdimensionerad vp för den lilla slingan och därmed också skapar ett regler problem, förutom att man tvingar kompressorn att slå till och från massor av gånger.
Om man tex har en innegivare centralt i huset så kan man naturligtvis ställa upp den högt eller koppla bort den för att kalla på värme till sin slinga men sen kommer inte vp att kunna bli av med värmen i den lilla slingan och diffen mellan utgående och inkommande temperatur blir för liten och pumpen stannar istället pga detta. Så att reglera komfortvärmen i golvet lär nog vara enklare med ett lokalt termostat till elpatronen som känner av värmen i golvet i stället :)
 
Redigerat:
Drosen skrev:
Oj, många svar på en gång.

Det kanske kunde vara en ide att behålla radiatorn för att värma upp luften i rummet och sedan lägga en elgolvvärmeslinga bara på gångytorna i rummet, kanske 5-6 m2 och använda vid behov. Det kanske är så att isoleringen gör att det inte känns så kallt ändå.

Är det dumt att bara lägga slinga där det "behövs"? Eller kommer omgivande området kyla ner det uppvärmda området för mycket.


Jag kan ju nämna att vi har en Uponor El-push för badrummet på markplan där vi har golvvärme men där använder vi inte elpatronen på sommaren även om sambon skulle vilja det, det kändes för dyrt. Den är på ca 350 W.
Vi har lagt en elslinga i tvättstugan på markplanet. Frugan tyckte det var onödigt att ha elslinga under tvättbänk, etc så halva rummet är täckt av elslinga på 320 watt. Vi har inte behövt använda elementet nu i vintern som var. Men vvb ger ju lite värme också. Termostat till elslingan har olika program om du bara vill ha på värmen några timmar. Vår elslinga ställer vi på 16 grader på hösten. Sedan använder vi inställning för höjning av tempen 5 grader i 2 timmar om det behövs. Ett golv som är på 18 grader känns varmt men vi känner värmen redan vid 16 grader.
 
Redigerat:
Men finns det nån mening med att stänga av slingan vissa timmar på dygnet?
Finns det nån tröghet i det så att värmen inte försvinner på en gång?

Jag kan tänka mig att det är mest intressant att det ska vara varmt på golvet vid morgonbestyren och när man går på muggen mitt i natten. På dagen/kvällen kommer vi ju att kunna använda badrummet och extratoan uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.