Så vad ska man satsa på? Färdiga delar, bygga ihop något själv? Hur funkar det med bidraget?
Det ska in en ack tank på 2500l, inga slingor i tanken utan det får bli en värmeväxlare även för att få vv så blir det Baxis värmeväxlare.

Jocke
 
Hör efter först om det finns bidragspengar kvar.Numera fås inte bidrag till Lesols självbyggarsatser då de inte är "Solar-key"-märkta men om du skall ha en större solfångare(som harmonerar med tanken) lönar det sig iallafall. ca: 2300:-/kvm
 
Bidragspengarna är inte så noga. Måste väl vara ett företag som installerar för att få pengar, om det finns några kvar. :)
 
Så vad ska man satsa på??
 
Hej! Solenergibidraget på max 7500 kr kommer att tas bort i år, eller så har det redan tagits bort. Solfångare och solceller lönar sig generellt inte Sverige men en insats för miljön är aldrig fel.

SP har lagt upp en publikation för några veckor sedan, döpt, "Forteckning P-markta och ovriga solfangare". Denna går igenom verkningsgrader för samtliga solfångare på marknaden.

lycka till !

/ Niklas
 
Jag fick beviljat bidrag förra veckan.
Såg inga regler att man inte kan installera själv..
 
Även jag instalerade sjäv och fick bidrag (2009).
Jag tror att man nästan måste bygga själv för att det ska löna sig.
Om inte annat så tar det väldigt lång tid att få igen pengarna om man lägger ut hela
installations jobbet.
 
Vadå lönar sig? Har haft mina 15 kvm i 29 år helt utan serviceåtgärder och med 3 st uppväxande tonåringar med höga renlighetskrav kan ingen inbilla mig att de inte tjänat in de 13 800:- inkl 2 st tankar som solanläggningen då kostade (och som även betjänar mina övriga värmekällor och borde egentligen inte helt belasta solkontot.) För 3 år sedan klarade solvärmen i stort sett även värmen i huset (219 kvm) fram till 2 nov.Det har tydligen blivit en fluga på forumet att påstå att det inte lönar sig. Räknar man enbart med nyproduktion med dagens energinormer där ändå en värmepump i stort sett måste ingå blir naturligtvis payofftiden lång (men håller solfångaren 50 år så lär även detta "löna sig",) men de flesta har inte detta.
 
Så här ser mitt tak ut där solvärme ska installeras. Jag har tänkt lägga paneler på båda sidor av "kupan". Men nu undrar jag om man ska lägga på "kupan" också eller är det helt bortkastat? Det andra taket är 45grader, kupan är det inte så mycket lutning på kanske 15-20grader.

307765-tak.jpg
 
Har ni några länkar till olika solvärme anläggningar? Det ska vara billigt men bra grejor. ;)
 
Y
Joukko skrev:
Har ni några länkar till olika solvärme anläggningar? Det ska vara billigt men bra grejor. ;)
Svesol.se Dom har bra kvalitet och kompletta paket, som verkligen är kompletta. Jag köpte mina via Bynor.se som är kunniga,har bra priser o service.:)
 
Personligen tycker jag integrerade fångare är snyggast. En firma i Finnspång har en del prisvärda fångare.
 
Vacuumrör är ju klart effektivast men det blir ju aldrig lika snyggt som måttbeställda plana. Sfinx solar verkar prisvärda. Själv köpte jag intelliheat med sammanlagt 96 rör på en internetauktion i hus o hem för ett par år sedan. Fungerar väldigt bra för oss.
 
Besök the solarshops hemsida här finns det gott om paneler och styrutrustningar jag har själv handlat här och erhållit det jag har beställt utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.