Kollade lite snabbt på dubbelgarage, vissa har ju t.o.m. priser utlagda.

Cirka 70-80.000 däromkring så får man ett dubbelgarage.

Men om jag bygger det själv, lär jag inte få ner priset en hel del?

Ni som redan lyckats bygga, hur mycket kommer det kosta?


Jag tänker mig ett garage där jag får in
en liten enkel bil, som Polo eller Golf t.ex.

Men jag ska även kunna ha en veteranbil ståendes där som på vintern
körs nära högerväggen eller liknande, sen blir det ju alltid annat som hamnar där
som cykel, motorcykel o.s.v. kanske man skulle satsa på ett förråd längst in i garaget också.

En billängd innanför portarna + minst 2 framför och gärna nån meter bakom.
Är en bil 5-6 m så blir det alltså 9 m djjupt + förrådet på minst 2 m bredd.

Låter det som ett bra garage?
 
En grej om man bygger själv är att man ofta lyxar till det mer än om man satsar på den färdiga byggsatsen så det kostar lika mycket eller till och med mer. Men det går att komma undan lite billigare än de färdiga om man håller sig strikt till det som de innehåller. Men de är ju sällan helt kompletta med port, dörr, fönster, el, takbeläggning, mm.

Lika bra att bygga så du får in en v70 med... ;) Surt att byta bil och komma på att det är för litet. Någon extra kvadrat kostar inte mycket när man väl är igång.
 
Har du grund gjuten redan, annars är det en stor post i priset.

Är uppe i runt 250' nu 78m2 med förberedd övervåning, 2xtakskjutport med motor från SKBV, 2x gångdörrar från Byggmax, 2st 5,5x11 fönster från SP, ett halvmånfönster och 12st takarmaturer, Benders betongpannor.
Gjort allt själv utom rivning av gamla garaget/grävning/gjutning - som utfördes till kompispriser.
 
Mikael_L
Jag förstod inte riktigt vilken storlek du tänkte dig. Framförallt förstod jag inte ifall du tänker dubbelgarage med 2 bilar i bredd eller en enkelport och 2 bilar djupt ...
 
Vi har ett gammalt garage som jag skulle vilja slå bort väggarna på, det är betong......

Gjut ett grund runt det gamla grundet och sen sätter man upp dubbla dubbelgarage.

Jag hyr lägenhet privat här och tror jag skulle få möjlighet att bygga garage om jag vill.

Jag tänker mig ett dubbelgarage för 2 bilar i bredd och självklart ska det vara *standardmått*

så alla tänkbara bilar går in - med undantag 3 meter breda amerikanare. :D


Mne jag får för mig att det kan kosta 70-80 att gjuta grund och sen är det lika mycket ytterliggare då allt ovan mark ska byggas.

Lusläste en tråd här en som bygger för 2 bilar i bredd + 30% extra utrymme på vänster sida om bilarna.

Han var väl uppe i 122.000 eller nått sånt ett tag,
men räkna bort den där 30% så kanske jag är nere runt 100.000.

Men han är nog inte ens klart utan det saknas en hel del mer.

'
O som sagt, jag är hyresgäst, bygger jag för egna pengar bör jag bo kvar här resten av livet,
dock blir det ingen garagehyra, jag betalar bara för den el som går åt i mitt garage.

Innanför garaget bör man ha ett förråd på cirka 2-3 m djup och bredd som garaget
då jag inte har förråd idag så kommer det väl till pass,
kanske en vinda där man kan förvara ännu mer.

Sen ska man väl in med en värmepumt för 25.000 och har vi ett garage var kanske vi delar på den kostnaden så får 1 värmepump ge värme till 2 garage.
 
Sen har jag en annan kul tanke, har lite skog i familjen nära stan här.

En liten 15 kvm frigga där med 20 kvm altan hade inte satt helt fel.

Nu är sandbacke där men sägs bara gå bra men där
kunde man ha gjort sitt eget lilla trädgårdsland och annat.....

Det heter ju nått det där då man hyr en plats där man kan odla,
men nu har jag möjlighet att göra nått på egen mark.

Vad kan det kosta bygga en 15kvadratmeters frigga?

Efter några år söker man byggnadslov och bygger ut den,
fixar el och vatten, kanske badrum, så har man en egen liten stuga
bara 5 minuter från stan/hemmet.
 
Friggebodsundantaget kan du bara utnyttja utanför befintlig villa på bostadsfastighet.
 
Mikael_L
pe4r skrev:
Vi har ett gammalt garage som jag skulle vilja slå bort väggarna på, det är betong......

Gjut ett grund runt det gamla grundet och sen sätter man upp dubbla dubbelgarage.

Jag hyr lägenhet privat här och tror jag skulle få möjlighet att bygga garage om jag vill.

Jag tänker mig ett dubbelgarage för 2 bilar i bredd och självklart ska det vara *standardmått*

så alla tänkbara bilar går in - med undantag 3 meter breda amerikanare. :D


Mne jag får för mig att det kan kosta 70-80 att gjuta grund och sen är det lika mycket ytterliggare då allt ovan mark ska byggas.

Lusläste en tråd här en som bygger för 2 bilar i bredd + 30% extra utrymme på vänster sida om bilarna.

Han var väl uppe i 122.000 eller nått sånt ett tag,
men räkna bort den där 30% så kanske jag är nere runt 100.000.

Men han är nog inte ens klart utan det saknas en hel del mer.

'
O som sagt, jag är hyresgäst, bygger jag för egna pengar bör jag bo kvar här resten av livet,
dock blir det ingen garagehyra, jag betalar bara för den el som går åt i mitt garage.

Innanför garaget bör man ha ett förråd på cirka 2-3 m djup och bredd som garaget
då jag inte har förråd idag så kommer det väl till pass,
kanske en vinda där man kan förvara ännu mer.

Sen ska man väl in med en värmepumt för 25.000 och har vi ett garage var kanske vi delar på den kostnaden så får 1 värmepump ge värme till 2 garage.
Ja lite svårt att uppskatta priset så här.
Men i vilket fall så kostar bara material till grunden ca 800-1000:-/ kvm. (det är inkl betongen)
Sen tillkommer grävjobb, 10-20' om det är enkelt och bra mark, och nästan hur mycket som helst om det är värsta tänkbara förhållanden.
Hur mycket du sparar på att behålla befintlig platta är lite svårt att sia om. Om du sparar något alls.
Den befintliga plattan är väl antagligen oisolerad, det är kanske inte så bra. Iaf om du vill ha uppvärmt vintertid.
Behåller du en bit oisolerad platta är det väl frågan om du ska isolera den nya delen? Då sjunker isåfall kvm-priset med någon hundring, säg ca 200:-/kvm.

Sen kostar materialet till garaget sen ca 800-2000:-/kvm (eller mer om du börjar lyxa till det) lite beroende på om isolerat och hur mycket, val av takmaterial osv osv.

Lejer du sen gubbs så räkna ca 1000:-/kvm för betongplatta och ca 6-10 snickartimmar /kvm (= 3000-5000:-/kvm) för byggnaden.
Sen tillkommer det elektriker och ev rörmokare.

Detta är väldigt grovt yxade siffror, det kan nog diffa år bägge hållen, men jag tror att jag inte gjort någon skönmålad kalkyl, i alla fall så länge vi inte pratar om några excesser, utan mer åt basic-hållet.
 
Min hyresvärd här då, ja jag är hyresgäst men planerar att bygga garage ändå.
Han är gammal snickare och hans nya vän som jag är lika bra vän med är duktig på
bygg och snickeri så jag tänkte leja lite eget folk för
ska vi säga 500 kr för en 10 timmars daginkl mat och fikaraster?

Det tror ja folk ställer upp på om det är ens vänner,
eller så höftar man med en tusing för en heldag.
Sen får man se då det gäller el och sådant,
grävare hyr vi i närheten och kanske gräver själv.
Jag hade tänkt försöka ha 150.000 på kontot innan jag sätter igång
sen om bygget tar ett halvår så tillkommer det ju en del till sparkapitalet under tiden.

Om jag bygger detta så kommer ju hyresvärden min att få ett garage där jag skulle vilja
slå ner väggar och tak på befintligt så får han bekosta nya väggar och tak på det, vore snyggt
dock för hans del blir det väl kanske 80.000 i kostnad, sen vet jag inte hur man gör med värmen?
Ska man satsa på fjärrvärme eller ska man köpa en luft/luft för 25 papp?

Men hur delar man så man får en pump att värma 2 garage?
Jo det är väl golvvärme som värme.....och i så fall bör man bila ner en del av gamla grundet
och gjuta nytt där så man kan lägga ner riktig golvvärme på det - som luft/luften kopplas in på om det går.
 
Låter som en mycket norrländsk historia. I bästa mening!
 
Den där kommentaren förstod jag inte, du kan ju försöka hålla dig till ämnet och diskutera byggprojektet....bara ett tips.
 
Bästa tipset jag kan ge att kalkylera kostnader på marknadsmässig nivå. Om du sedan lyckas pruta och spara på det ena eller andra momentet blir överraskningen positiv.
 
Värma 2 garage med en luftvärmepump låter inte som nån höjdare, tyvärr.
Bättre med varsin pump då.

Ska golvvärme ner måste plattan vara isolerad.

I exemplet ovan med 30% extra utrymme, så kostar nog inte det 30% av totalen, tyvärr.
 
Redigerat:
Så blir det, gissar att slutkostnaden blir över 150.000 i vilket fall,
så har man 150 och låter det ta en viss tid att bygga så har man ändå
råd att unna sig lite extra som rejäla arbetsbänkar och tavlor o.s.v.
 
Vi har 2 pumpar på detta hus, en för övervåningen och en för nedervåningen och det går bra,
och garagen ska ju inte hålla 18 grader heller,kanske 10 grader.....

Planerar man att gå ut och greja på vintern höjjer man temperaturen en del nån timme innan kanske.
P.g.a. det norrlänska klimatet planerar jag att hänga upp 2 elvärmefläktar på väggen,
ni vet hur det är, man backar ut en bil och sen är det iskallt,
eller snarare kör in en stelfrusen bil sen är garaget kallt,
då slår man igång en eller 2 sådana fläktar och ställer en timer på kanske 30 minuter.
Efter nån timme är det varmt och skönt och bilen har börjat tina o.s.v.
Det är ju bra om man ska skruva och meka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.