Hallå.

Funderar på att ta bort 2 väggar i mitt 1.5plans Hultsfredshus med källare byggt i fiberplank.

Nu är jag fundersam på om dom är bärande..

Det är väggen mellan kök och sovrum 2 och sedan väggen mellan sovrum 2 och vardagsrum.

Den sistnämnda väggen borde vara bärande då det är en hjärtvägg. Men den förstnämnda ser ju inte ut att vara bärande?

Ritning av enplanshus med markerade väggar mellan kök, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av ett 1.5-planshus med markerade mått och takvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Källarvåningen Ritning av en källarplan med garage, tvättstuga, pannrum och svale.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är som du skriver att väggen mellan sovrum och vardagsrum är bärande men inte den mellan sovrum och kök. Den förstnämnda väggen måste avväxlas med en balk som vilar på pelare. Detta bör inte erbjuda några teoretiska svårigheter eftersom det finns en kraftig källarvägg därunder. Enligt ritningens skraffering bör denna vara av platsgjuten betong. Systemet med fiberplank gör att man måste fundera över avväxlingsbalkens breddmått så att man inte kortar ner upplagslängden för planken i onödan.i onödan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är som du skriver att väggen mellan sovrum och vardagsrum är bärande men inte den mellan sovrum och kök. Den förstnämnda väggen måste avväxlas med en balk som vilar på pelare. Detta bör inte erbjuda några teoretiska svårigheter eftersom det finns en kraftig källarvägg därunder. Enligt ritningens skraffering bör denna vara av platsgjuten betong. Systemet med fiberplank gör att man måste fundera över avväxlingsbalkens breddmått så att man inte kortar ner upplagslängden för planken i onödan.i onödan.
Som jag trodde då. Då e b bara och slå ikull den icke bärande väggen. O sedan göra en bygganmälan innan man börjar med den bärande.
Och med avväxlingsbalkens bredd menar du väl att balken måste växla av hela vägen ut förbi fiberplank-väggen och sluta i luftspalten innanför Fasad teglet?

Eller menar du att balken ska vara 95mm bred som fiberplank väggen som står där nu?
 
Nu pratar du om längd. Jag kan inte se någon anledning att röra ytterväggen. Det enklaste är att ställa balken på en limträpelare i vardera änden. Med bredd menar jag just bredd. Det är viktigt att planken som utgör bjälklaget får tillräcklig balkbredd att vila på. Detta måste kontrolleras.
 
Ok då förstår jag.

När man ska göra anmälan sen måste man ju ha en konstruktionsritning på själva avväxlingen vad jag förstått. Ska ner o prata med dom om vilka dokument o bilagor dom vill ha. Sen ska man väl ha tag i en Kvalitetsansvarig också... Men man kanske slipper KA. E ju ett ganska litet ingrepp.
 
Prata med kommunen ska man alltid göra först. Det brukar spara en del arbete. Jag är inte säker på att det behövs en konstruktionsritning i det här fallet, men väl en beräkning.
 
Nu funderar jag även på att bredda dörröppningen mellan hallen"KPR" och vardagsrummet. Den biten mellan trapp och murstock borde ju inte vara bärande? Fast den står ju på en betongvägg i källaren.
 
Ett Hultfredshus har en väldigt tydlig struktur. Det bör vara fullt möjligt att bredda öppningen mellan kapprummet och vardagsrummet.
 
J justusandersson skrev:
Ett Hultfredshus har en väldigt tydlig struktur. Det bör vara fullt möjligt att bredda öppningen mellan kapprummet och vardagsrummet.
Med fullt möjligt menar du att den förmodligen inte är bärande. Väggarna som är runt Trapp-öppningen är ju bärande vad jag förstått. Men dom småbitarna mellan trapphus o murstock borde ju inte vara bärande?
 
Nej, jag tror inte att den är bärande.
 
J justusandersson skrev:
Nej, jag tror inte att den är bärande.
Otroligt tacksam för dina snabba o kunniga svar! Ska givetvis kontakta en konstruktör innan jag breddar den dörren. Men kul o planera när man vet att den förmodligen inte är bärande. Sen vill jag ju även ta bort den lilla biten på 10cm som sitter mot murstocken i dörröppningen mellan KÖK och KPR men den lilla snutten är ju en liten minibit av hjärtväggen så den ska jag höra med kommun om jag måste bygganmäla samtidigt som den andra Hjärtväggsdelen.
 
M Mackis skrev:
Hallå.

Funderar på att ta bort 2 väggar i mitt 1.5plans Hultsfredshus med källare byggt i fiberplank.

Nu är jag fundersam på om dom är bärande..

Det är väggen mellan kök och sovrum 2 och sedan väggen mellan sovrum 2 och vardagsrum.

Den sistnämnda väggen borde vara bärande då det är en hjärtvägg. Men den förstnämnda ser ju inte ut att vara bärande?

[bild] [bild]
väldigt kul att se detta inlägg, har också ett hultsfredshus, standardhus, 1 plan med källare med en väldigt likande planlösning och funderar på att ta bort samma väggar. hur gick det, tog du bort väggarna? mvh Emma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.