Jag och min svåger funderar på att köpa ett enfamiljshus i en liten ort i södra småland. Våra planer är att göra om huset till ett hyreshus med två lägenheter (en på varje våningsplan) Huset är byggt 1932 och renoverat runt 1980. Standarden är helt ok med ny värmepump insatt 2008. Både på ovanvåningen och bottenvåningen finns kök i bra skick. På ovanvåningen finns badrum med dusch och wc och på bottenvåningen finns toalett och separat dusch.

Huset är ca 220 kvadratmeter stort plus full källare. Det finns balkong på ovanvåningen och utgång till trädgården på bottenvåningen. Till huset finns ca 700 kvadratmeter tomt och ett garage för en bil. Hundra meter från huset ligger affär och apotek (centrum på byn).

Jag är snickare och min svåger är rörmokare så vi tycker att vi har ganska bra förutsättningar för att kunna sköta om huset på ett bra och billigt sätt. Vi bor själva på orten så det är inga långa sträckor för att göra underhåll etc.

Husets utgångspris ligger på 600 000 kr. Driftskostnaden är beräknad till 42 000 kr.

Vad jag undrar är om det finns någon ekonomi i ett sånt hät projekt eller är det bara kostnader?

Vad ska man tänka på och hur ska man lägga upp det rent bolagsmässigt?

Vilka kostnader tillkommer på ett flerfamiljshus som vi kanske inte tänkt på?
 
Tyresö
Självklart finns det pengar att tjäna - om ni renoverar huset som att det ska hyras ut - håll nere kostnaden på materialet i hela bygget, inget påkostat kök eller badrum. Bygg efter vanlig lägenhetsstandard.

Bolagsformen bör vara AB, så ni håller isär varandras privata ekonomi. Är bolagsformen HB, då delar ni plånbok, även privat.
Mer att läsa ang. bolagsformen:

http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/