När jag iordningsställde mitt garage "Grottan" förra vintern så hade jag bara en liten (halvt defekt) smådelstvätt med i planeringen. den var tänkt att stå ovanpå bänken. Men så fick jag en större och rejälare gratis av en jobbarkompis och jag fnular nu på en lösning för en plats åt den.

Först hade jag bara tänkt ställa den ovanpå den tvättbänk jag har bredvid tvätthon, men nu inser jag att den är för stor. En ide som då slog mig var att ta upp ett hål i bänken och sänka ner tvätten. Men en sådan manöver är ju oåterkallelig om man sedan ångrar sig. Bänken är ju rätt fin, även om den också var ett gratisfynd.

Tvätten placerad ovanpå bänken i fråga, locket går inte att fälla upp:
Verkstad, skyltar, diskbänk, verktyg, skåp, bilposter, belysning, grå toner, rörigt, arbetsplats, stödben, konverterad diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hur hade ni gjort? Tanken är att placera den närmast tvätthon (dvs i den bortre änden av bänken på fotot). Det skåpet används idag inte till något vettigt och det kommer fortfarande finnas ca 30cm höjd kvar i skåpet att förvara saker i. Tvätten har en benställning också, men jag har liksom inget fritt utrymme kvar och bänkytor är bara prylsamlare.
 
Keexet Keexet skrev:
När jag iordningsställde mitt garage "Grottan" förra vintern så hade jag bara en liten (halvt defekt) smådelstvätt med i planeringen. den var tänkt att stå ovanpå bänken. Men så fick jag en större och rejälare gratis av en jobbarkompis och jag fnular nu på en lösning för en plats åt den.

Först hade jag bara tänkt ställa den ovanpå den tvättbänk jag har bredvid tvätthon, men nu inser jag att den är för stor. En ide som då slog mig var att ta upp ett hål i bänken och sänka ner tvätten. Men en sådan manöver är ju oåterkallelig om man sedan ångrar sig. Bänken är ju rätt fin, även om den också var ett gratisfynd.

Tvätten placerad ovanpå bänken i fråga, locket går inte att fälla upp:
[bild]

Så hur hade ni gjort? Tanken är att placera den närmast tvätthon (dvs i den bortre änden av bänken på fotot). Det skåpet används idag inte till något vettigt och det kommer fortfarande finnas ca 30cm höjd kvar i skåpet att förvara saker i. Tvätten har en benställning också, men jag har liksom inget fritt utrymme kvar och bänkytor är bara prylsamlare.
Vad ser du för vinst/ fördelar med att fälla ner tvätten i bänken jämfört med att ha den på? Ytan ovan blir väl svår att nyttja vilket som?
Hur arbetar man (du) med tvätten? Blötläggs saker tills de är klara och plockas upp eller är det manuellt skrubbande?
Hur mycket utrymme har du "bakom" tänkt placering? Hur skulle en lösning med ett hyllplan på läsbara glidskenor fungera? Jag tänker att du ställer tvätten där du funderar på att fälla ner den men istället under bänkskivan och helt enkelt drar ut den när den används, men det förutsätter ju att det finns tillräckligt med utrymme runt och kanske även behövs någon möjlighet att höja upp den något om det blir för lågt.

Jag har som du märker inget konkret att säga eller egen erfarenhet men lyfter det jag tänker när jag läser frågeställningen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det var ändå en intressant tanke. Tack för den. Dock tror jag det för med sig komplikationen att det sällan är särskilt stort utrymme framför bänken, på bild skymtar man en backspegel och det är där bilen hamnar när man kör in den.

Den främsta anledningen till att fälla ner tvätten är för att jag inte kan fälla upp locket som det är idag. Locket tar i skåpet ovanför. Jag kunde helt sonika ta bort gångjärnen och bara ha det som ett "kastrullock" som läggs på plats, då skulle det funka. Jag är böjd att testa det till en början, för att se hur det lirar, det är ju lättare att återställa.

Jag har inte testat den rent höjdmässigt ur en ergonomiaspekt ännu. Det är möjligt att den högre höjden är bekväm när man ska tvätta? Snyggast skulle dock vara att fälla ner den, men pratar vi utseende så skulle den även behöva ett lager färg.
 
Hej
Att krångla med den behövliga bänkytan skulle jag undvika.
Kan den stå någon annanstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.