L
Hej!

Håller på med en renovering av ett rum där det tidigare har stått en kakelugn (andra våningen). föregående ägare rev ner kakelugnen på 70-talet och hade byggt in detta med garderober, som dessutom innebar att de satt igen all form av ventilation på övervåningen.

Vi skulle gärna ha en liten kamin på denna plats men funderar på hur man ska lösa detta. Några förslag på en bra lösning? Kan man helt enkelt kapa av järnvägsrälsen och hur gör man det? Lär ju inte gå med en vinkelslip direkt ...

Mura in detta i tegel? och ställa kaminen på detta kanske skulle funka?


DSC_2963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
Det måste väl gå att få bort den, den kan väl inte gå så jättelångt in i murstocken.
Annars, Tigersåg.
 
Mura högre och ställa kaminen på det precis som du säger är en lösning.

Men, vad är det bakom väggarna? Undre balken går ju i 45 grader över hörnet, den lär ju inte sticka ut på andra sidan väggarna. Jag skulle krafsa ur kring bjälken och se om den går att dra rakt ut. Sedan när man får lös den under så torde man kunna vicka lös den övre och dra den rakt ut?!?
Alternativt så Tigersåg med metallblad, på mitten av den undre, vicka och knacka lös dem.
Alternativt så nära vägg ni kommer med tigersåg och metallblad, lär ju dock ta ett tag när det är järnvägsräls...

Att köra med rondell skulle jag inte rekommendera då det verkar finnas en del brännbart ikring. Jag satte brand på brallorna häromveckan när jag "bara" skulle klippa av lite 10mm gängstång! ;)
 
L
Risken är väl att man pajjar existerande rökgångar i skorstenen om man börjar leva om för att få bort dom där? Eller det kanske det inte är.

Står en fungerande kakelugn precis under detta.
 
L
En annan grej. Anslutningen till rökgången har dom murat igen med något jag tycker ser ut som betong. Är inte det svårt att få ur utan att förstöra en massa runt omkring?

Hur ska man gå tillväga för att bila upp det?

Ser ut som att det är två kanaler som är igensatta en längre ner och en högre upp, vad jag vet är det bara den högst upp som används av en kakelugn. Vad är den andra till för? och kan man använda den nedre om man vill sätta in en kamin?

Tack för svaren!
 
dijonken skrev:
Risken är väl att man pajjar existerande rökgångar i skorstenen om man börjar leva om för att få bort dom där? Eller det kanske det inte är.

Står en fungerande kakelugn precis under detta.
Mjoo... det är ju knivigt. Tycker dock att den som går 45 grader inte borde påverka murstocken. Den som går rakt in däremot skulle ju kunna ligga nära en kanal. Svårt att tro att den skulle gå in i en kanal dock.

Metodiskt och en del tålamod så skall nog det där gå att få bort från väggen.
Hur är nya kaminen viktmässigt? Behövs det förstärkning för den?
 
dijonken skrev:
En annan grej. Anslutningen till rökgången har dom murat igen med något jag tycker ser ut som betong. Är inte det svårt att få ur utan att förstöra en massa runt omkring?

Hur ska man gå tillväga för att bila upp det?

Ser ut som att det är två kanaler som är igensatta en längre ner och en högre upp, vad jag vet är det bara den högst upp som används av en kakelugn. Vad är den andra till för? och kan man använda den nedre om man vill sätta in en kamin?

Tack för svaren!
Huggmejsel och hammare är ju den billigaste varianten och troligen den säkrare. Alternativet en proppmaskin med bilfunktion.
Antingen är det någon form av bruk eller så betong (Är det K-Bruk till kanaler?) Tänk på att kanalen bör inspekteras om den stått sedan 70 talet. Borde inte vara svårt att knacka lös det hela.

Nedre och övre hålet kanske någon annan kan komma med förslag om funktion, någon form av luftkanal skulle jag gissa.
 
L
Bild med den nedre anslutningen, finns en likadan nästan längst upp mot taket... Har inte bild på den just nu tyvärr ..

Ny kamin har vi ingen och har inte bestämt om vi ska ha en. Det kommer inte bli nån tyngre pjäs förmodligen.

DSC_2962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror du sparar di själv en del jobb om du murar upp en klack att ställa nya kaminen på. Putsad och målad kan den bli riktigt snygg tror jag. Dock är jag en förespråkare av att man bör göra som man helst vill, dvs om ni tror att det inte blir så snyggt att göra så så försök att få bort rälsen.

Klart ni ska ha kamin, det är ju supertrevligt! Trevligt med en alternativ energikälla om man skulle råka ut för ett längre strömavbrott också.
 
  • Gilla
Lucioperca
  • Laddar…
Du kanske kan skaffa dig en sandfylld murspis istället för kamin och helt enkelt mura runt rälen. Murspisar består ofta av en murad del och en gjutjärnsinsats, och om du hittar rätt spis så kanske rälen ryms inne i den murade delen.

Jag tror att du kan vinkelslipa om du använder lite gipsskivor eller annat som gnistskydd.
 
L
Ja det lutar väl åt att mura upp nån form av klack kanske ...
Frågan är hur man gör det :)
 
dijonken skrev:
Ja det lutar väl åt att mura upp nån form av klack kanske ...
Frågan är hur man gör det :)
Kan man inte bara bygga en liten form och sen fylla med betong? Bättre armering än två feta järnvägsräls lär inte gå att hitta!
 
L
Tycker det är trevligt när man kan göra "undo" :-D på saker men det är nog den enklaste lösningen.
 
L
Såg hur de hade gjort med en kakelugn med samma konstruktion med järnvägsräls och då la de frigolit i facket och göt in rälsen
 
Du kanske helt enkelt ska sätta dit en kakelugn igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.