Vi skall sätta upp en belysningsstolpe (Moramast E7780420) för gatan utanför huset och det är lite krångligt med marken. Bästa och enklaste lösningen blir faktisk att gjuta ett armerat fundament i en bergsskreva. Inga problem med skyddsrörsdragning m.m.
Tittar jag på färdiga fundament är de koniska invändigt. Jag antar att det är för att kunna finjustera lutningen av stolpen? Är det nödvändigt med konformen om man är noggrann med gjutformen eller finns det annan anledning till detta? Tanken är att gjuta 110-112mm för 108mm-stolpen.
 
Svårt att svara på, Moramast har färdiga mallar med fundament som är anpassade efter just deras stolpar.
Det är rätt krångligt att räkna ut vindlaster och andra påfrestningar för stolpen.
Deras kundtjänst är mycket kompetent och trevlig, prova att ringa och hör med dem.
 
Jo, jag kollade med Moramast, men glömde fråga om fundamentets innerform. Vindlasten är redan kollad och fundamentet kommer att sitta ”bergfast” inkilat i berget. Det är alltså en platsgjuten form.
Kanske bäst att kopiera deras egna profil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.