[Visste inte vilken kategori jag skulle lägga detta i - flytta gärna om det finns lämpligare ställe!]

Jag ska bygga upp en liten brygga i sommar och funderar över fundamenten. Baserat på tidigare fundament (cementfyllda oljefat m järnvägsräls) och befintliga naturstenar utgör inte isen något större problem, men ska så klart tas i beaktande. Botten består av naturlig "stenkross" som är stabil och bra. Ca 40 cm ner går det att gräva utan att behöva spetta. Tänkte mig att bryggan skulle vara ca 1,5 m bred och fundamenten bör då kunna vara ca 1,2m breda.

Jag önskar kunna gjuta fundamenten på annan plats för att sedan köra ut dem i vattnet med traktorlastaren. Vikten är därför av viss betydelse.

Alternativ 1:
Brygga fundament 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna tanke består av en större betongklump som grävs ner och två runda plintar (200mm diameter) som sticker upp och bär träbryggan. Vikt ca 680kg om jag räknat rätt. Skulle det gå att sätta i färdiggjutna plintar istället? Priset är nästan exakt samma som att gjuta själv men man slipper lite jobb. Att armera fast färdiga plintar kan dock bli problem.

Alternativ 2:
Brygga fundament 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna variant är större och tyngre (ca 980 kg) och grävs ner lika djupt som ovanstående, men ger konstruktionen några fördelar jmf med alternativ 1 som rättfärdigar den dyrare produktionskostnaden?

Vet inte hur jag bäst ska göra och hoppas få era synpunkter!
 
ring en firma som pålar så fixar dom det snabbt och lätt!
 
oleg skrev:
ring en firma som pålar så fixar dom det snabbt och lätt!
Och troligtvis betydligt dyrare än att gjuta något själv... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.