Hej

Vi bygger ut vårt hus (där en överlägsen majoritet av huset blir nybyggt) och anpassar det nya utseendet efter hur vissa saker såg ut tidigare. Om man följer befintlig fönstermontering kommer fönstren, i alla fall på framsidan av huset att sitta ca 20 cm in i väggen.

Vi bygger ett energihus och har ca 40 cm tjocka väggar, så då kommer fönstret ungefär på mitten av djupet, rimligtvis lite närmare insidan än utsidan, vilket ger en rejäl smyg på båda sidor av fönstret.

Vissa säger att det kommer bli fult och att vi borde flytta ut det enda fönster vi har på framsidan sedan förut. Besväret med det är att fönstret sitter i ett nygjort badrum, så att flytta ut fönstret påverkar tätskiktet samt att det är fint inkaklat, så man lär riva lite i den biten också.

Fönster på andra sidor av huset kvittar, där finns inget vi behöver anpassa oss efter.

Fönstren på denna vägg är 2 st 6x12, 2 st 16x9 och 3 st 6 x 15

Jag ser tre alternativ

1: Ha alla fönster ca 20 cm in i väggen
2: Låta de nyare fönstren sitta längre ut (kommer rimligtvis att se knasigt ut att blanda djupet på samma sida, men ja..)
3: Flytta ut fönstret och trassla med tätskikt och kakel

För fönstrets bästa verkar det vara positivt om det kommer in en bit, men normalt pratar folk om ca 10 cm in, inte 20...

Har någon satt fönster så djupt in någon gång?

Vad säger ni? Tack!
 
Redigerat:
Låt fönstret sitta där det sitter!
De som tycker att det är "fult" är troligen inte med och betalar.

Numera tycker jag tvärt om att fönster som sitter i liv med ytterväggen ser lite "billigt" ut.
Och jag ser på flera fabrikstillverkade hus i omgivningen (bl.a. smålandsvillan) att man har fönstren lite indragna.
Inte så mycket som 20 cm visserligen, men det beror ju på att så tjocka väggar har de inte.

Men, djupa fönstersmygar med plats för blommor och annat inne är trevligt, inte tu tal om det!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har lagt en del tid på att flytta ut fönstren på mitt hus. Förra ägaren tilläggsisolerade utan att flytta fönstren. Jag är inte runt än vilket innebär att några sitter jäms med innerväggen medan andra sitter jäms med ytterväggen. En tydlig påminnelse om vilket som är snyggast.

En fönstersmyg utvändigt är bortkastad medan en fönstersmyg invändigt är användbar till blommor som kommer närmare ljuset än om de står längre in. Att flytta de tidigare fönstren kan man ju göra som man har lust, men jag skulle inte sätta fler fönster på fel ställe.

Varför är det mer energieffektivt att ha fönstren en bit in?
 
Avemo skrev:
...En fönstersmyg utvändigt är bortkastad medan en fönstersmyg invändigt är användbar till blommor som kommer närmare ljuset än om de står längre in...
Bortkastad är den knappast.
Fönstret, som är en dyr byggnadsdel, sitter mer skyddat om det sitter en bit in.
 
j.f.s
Våra fönster sitter med 22cm smyg invändigt och 7cm utvändigt. Fiskarheden villa uppförd 2011.

IMG_0208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om tätskiktet verkligen är ett problem, det slutar väl ändå tvärt vid fönsterkarmen?

Jag skulle köra på 3 med 2 som alternativ, aldrig 1.
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Kör på enhetlighet.
Drar ni ut nya fönstret så måste det flyttas ut på gamla delen.

Två olika sätt ser fult ut.

Protte
 
Ja alternativ 3 kommer att bli bäst, lite mer jobb men resultatet (y)
 
Jag skulle kört på alternativ 2 nu. Om ni stör er på de olika fönsterdjupen kan ni trassla med badrumsfönstret vid ett senare tillfälle när det passar tid och plånbok.

Alternativ 1 skulle jag inte köra på.
 
Ur energisynpunkt är det också bättre att fönstret sitter något längre in i konstruktionen.
 
Varför är det bättre ur energisynpunkt att det sitter en bit in? Dämpar det konvektion intill glaset? I så fall borde det vara lika viktigt med en smyg inne som ute. Dämpar det vinden som blåser mot fönstren? Jag gissar bara. Är det någon som vet? Det är två som har skrivit det nu.
 
Tack för bra svar!

Men finns det någon som sett en 20 cm smyg någonsin? Jag vill inte göra något som är det konstigaste i världen. :)

Men det blir ju en rejäl smyg på närmare 20 cm på insidan också, eftersom väggen blir väldigt tjock, så nog ska blommorna ha en stadig plats!

Angående energi och dylikt så ska jag kasta upp några argument jag lär mig av diverse googlingar:

Om fönstret sitter längre in så:
1) Får det mindre regn på sig och håller förhoppningsvis längre
2) Blir det mindre kyla som strålas ned från himlen, vilket skapar mindre kondens
3) Blir karmen varmare vilket också gör att glasen blir varmare, eftersom fönstret bara har en sida ut mot kylan, istället för 3 då väggen rimligtvis är varmare ju längre in man kommer.


Däremot finns det också nackdelar med att ha det långt in, typ:
1) Det kan samlas snö och vatten i smygen, om man inte lyckas få en bra lutning på plåten
2) Det kan vara svårt att lyckas få plåten på ett bra sätt (svårt med vanliga dimensioner mm)
3) En stor del av plåten täcker ett utrymme som är själva väggen. Om plåten skulle släppa igenom väta pga dålig montering eller liknande, så är insidan av ytterväggen rätt så exponerad.

Däremot, alla de tre sista handlar helt enkelt om att inte slarva med monteringen, så det gäller att vara riktigt noga.

Det finns fler argument och båda håll också, har bara inte allt i huvudet.
Men här kan man läsa lite mer om man vill:
http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/2010_4_04.pdf
 
Har en dom tilläggsisolerat ett tegel hus och sen klätt den med träfasad utan att ha tagit ut fönstren nu sitter dom ca 20 cm in . ...ser för jävligt ut, riktigt taffligt å slarvigt ser det ut..känns som halvfärdigt hobbybygge! Det dom tjänar in på isoleringen över tid kommer dom förlora fett på när dom väl säljer då dom förstört hela utseendet på huset! Fönstrena på ett hus är i mitt tycke något av det viktigaste rent estetiskt...Denna isoleringsiver går utöver det vackra, men det kanske är " modernt " att bok fula hus ?
 
Avemo skrev:
Varför är det bättre ur energisynpunkt att det sitter en bit in? Dämpar det konvektion intill glaset? I så fall borde det vara lika viktigt med en smyg inne som ute. Dämpar det vinden som blåser mot fönstren? Jag gissar bara. Är det någon som vet? Det är två som har skrivit det nu.
Enligt Passivhus, detaljutformning och dess köldbryggor - FULLTEXT01.pdf så handlar det om att bryta köldbryggor. Om man stoppar fönstret mitt i konstruktionen kan man isolera de bärande och karmen lite bättre. Läs gärna hela pdfen jag länkade till, den förklarar det mycket bättre än vad jag kan göra.

Den tar dock endast upp köldbryggor, kan tänka mig att värmeavledningsförmågan, eller vad det nu heter, minskar också om luften runt glaset inte rör på sig lika mycket heller som det blir om det ligger mera skyddat genom att vara en bit in från fasaden. Luft måste röra på sig för att kunna effektivt transportera bort värme, annars isolerar luften, se bara på de flesta isoleringsmaterial som är baserade på att luften skall vara stillastående.

Det som var helt nytt för mig var användande av lättbalkar(av trä) för att minska köldbryggor på bärande delar.
 
Tack. Det borde innebära att det bara är aktuellt vid nybygge. Vid tilläggsisolering eller byte av fönster finns köldbryggan i den gamla konstruktionen oavsett var fönstret placeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.