Hej!

Den här frågan är som rubriken säger helt onödig, men jag tycker att det är lite kul att övertänka saker ibland. Endast ni som delar min böjelse för detta göre er besvär.

Jag har en radiator i källarens gästrum som jag installerat själv. Jag böjde även rören själv, men blev inte helt nöjd med s-böjen så jag böjde en ny lite senare när jag fått in snitsen bättre. Nu vill jag byta rör och funderar på optimalt sätt att göra detta för att minimera mängden luft som kommer in i systemet, framförallt den mängd som letar sig vidare i övriga huset.

Vid monteringen av radiatorn sattes kulventiler precis uppe vid taket (inringade i blått), så hela systemet behöver inte tömmas. Dessa ventiler kommer jag givetvis stänga. Jag kommer också stänga strypningen (inringat med gult) samt termostatventilen (rött). Jag hoppas att jag kan lirka ur röret ur klämringskopplingen utan att behöva lossa strypningen från radiatorn, och det här tankeexperimentet kräver att det går. Funkar inte det så måste ju hela radiatorn tömmas, och då faller hela frågeställningen.

Radiator med anslutna kopparrör och färgade markeringar, kulventiler blå, strypning gul, termostatventil röd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ponerar att jag lyckas byta rör utan att behöva tömma hela radiatorn. Då har jag fullt med vatten i inloppsröret och i radiatorn, men utloppsröret är fullt av luft. Det är nu det blir intressant! I vilken ordning ska jag öppna de olika avstängningarna för att kunna lufta ur så mycket luft som möjligt "lokalt" i gästrummet och hindra luft från att fara iväg vidare i huset?

Spontant tänker jag att jag först öppnar strypningen (gul). Då gissar jag att vattnet kommer stiga upp i utloppsröret i höjd med radiatorns ovankant och motsvarande volym luft hamna i radiatorn. Om jag sedan öppnar returens kulventil (blå) kommer då vattnet uppifrån trycka luften nedåt in i radiatorn med hjälp av systemets övertryck eller riskerar jag att luft passerar ventilen vidare bort i huset. Kan det avhjälpas om jag samtidigt öppnar luftningen som sitter i övre vänstra hörnet på radiatorn? Om vattnet trycker in all luft i radiatorn är ju saken biff! Bara att lufta denna enda radiator och allt är frid och fröjd! :D

Återigen, det här är väldigt onödigt, jag kan ju bara låta luften göra som den vill och sedan lufta av alla radiatorer i huset (vilket garanterat kommer behövas ändå), men det är kul att ha lite tankenötter ibland! :geek:

Är det någon som har några kluriga tankar?

(Ni som läser det här och tycker "vad är det för idiotfråga, det är ju bara att byta röret och lufta alla radiatorer!", ni behöver inte göra något inlägg, för ni har inte förstått syftet med tråden. Passera vidare till nästa fråga på forumet som känns intressantare/vettigare. :))
 
Tror du överdriver lite. Har du ventiler vid tak så stäng dom och töm resten. Visst ska man undvika luft så mycket man kan men du gör väl inte det här varje helg iallafall? Sen får du väl lufta efter behov som vanligt men öppnar du tillopp först och sen luftar radiatorn innan du öppnar returen vid taket så blir det ju inga jättemängder luft som tar sig vidare.
 
Jag förslår att du först öppnar den blå ventilen som går till strypningen, sen öppnar du strypningen så elementet fylls, sedan öppnar du termostaten så luften stiger upp mot den andra blåa ventilen, sedan lossar du klämringskopplingen på elementsidan så all luft pyser ut, sist öppnar du den sista blå ventilen.
 

Bästa svaret

Staffans2000
Du skall bara byta returen?
Om så: -byt röret och dra kopplingen vid ventilen. Men, den övre drar du bara lite lätt för hand. Öppna sedan tilloppskulventien och densamma på radiatorn. Vatten strömmar nu ner i elementet. Öppna därefter returventilen lite lätt, så kommer luften att tryckas ur den odragna kopplingen vid kulventilen i taket. När vatten sipprar ut, drar du kopllingen ordentligt. Klart.
 
Plutus och Staffan2000,

Ni har ungefär samma förslag...fast tvärt om ifall jag fattat rätt? Jag hade inte en tanke på att man ju kan lufta genom att lossa klämringskopplingar...men det är ju självklart när man får det påpekat för sig! :D

Ingen av er tror att luft smiter förbi kulventilen när den öppnas?

Stefan1972,

Du läste inte hela första inlägget va?
 
Staffans2000
"Ingen av er tror att luft smiter förbi kulventilen när den öppnas?"

Eftersom tilloppsröret redan är vattenfyllt, kommer övertrycket att pressa ut vatten i det tomma returröret. När vatten sipprar ut vid takavstängningskulventilen, är systkemet fyllt och ingen luftning nödvändig.

P.s.
Det räcker att du stänger ventilerna på returledningen. Tilloppet skall ju inte röras. Eller?
 
Precis, det är bara returledningen, med S-böjen som ska bytas...allt annat ska vara intakt.

Just det...din metod att köra vattnet "rätt väg" och lossa klämringskopplingen uppe vid taket på returen ser ju till att minimal mängd luft kan smita förbi någonstans. (y) Jag testar den metoden när det blir aktuellt att byta röret. Du får bästa svar av mig! ;)

Återkommer med rapport efter avslutat jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.