Jag ska mura upp en källarvåning med Finja Isolerblock Bas. Detta ska ske med fullfogsmurning och dubbla bistål i varje skift för att motstå jordtryck.
Det jag inte blir klok på och jag inte kan få ett bra svar på är om fullfogsmurning med isolerblock är det samma som med vanliga block?
Jag har frågat runt hos återförsäljare, men det verka råda delade meningar om det.

Min tanke är att kunna använda murarlådan som Finja har för stötfogsfri strängmurning och fylla på bruk i stötfogarna. Då hålls bruket utanför isolerkärnan, men stötfogarna muras.

Vissa säger att det fungerar utan problem. Andra menar att hela liggfogen ska fyllas om det går.
För mig handlar frågan bara om att kunna göra det så snabbt som möjligt. Inget annat om åtgång eller kostnad.

Någon som sitter inne med erfarenhet eller säker kunskap om detta?
 
B
Antar att det krävs att en konstruktör med mer info om din byggnads utformning, höjder med mera för att bedöma just ditt fall med 100% säkerhet. Så du får ta mitt svar med en näve salt.

Utifrån vad jag sett så så brukar sådana block ha två längsgående rader med bruk, men att det över isoleringen i mitten inte läggs något bruk. Dock så brukar man inte ha så omfattande armering som du ska ha, så jag anar att det är ett specialfall? Jag har svårt att se att bruket över isoleringen skulle ha alltför mycket nytta rent hållfasthetsmässigt, för att ta upp sidokrafter (med tanke på att det bara är några mm tjockt och sitter fast i isolering...), men känns det bättre kan du ju lägga bruk även där. Är det en konstruktör som kommit med förslaget om bistål i varje skift, så borde väl samma person kunna uttala sig även om detta?

Finns en del generellt om detta block / mursystem exakt på finjas hemsida / youtube, men det är ju de generella svaren man får där, och i detta fall är det ju under jord med stort jordtryck.

Är det brukets påverkan på väggens u-värde du oroar dig för skulle jag nog snarare lägga på isodrän eller motsvarande produkt på utsidan, för att förbättra isolerförmångan hos väggen.
 
Det jag har från konstruktören, som övrigt är en vän till familjen, är en beräkning med lättklinkerblock 29x19x59, med en vägg 6 meter lång, 2,4 meter hög utan stödpelare eller stödvägg med grus eller sand som återfyllning upp till 2,3 meter. För att klara det krävs armering i varje skift tydligen.

Sen har vi pratat om utförande, men svaret är att blocken ska muras med fullfogsmurning enligt tillverkarens rekommendationer. Exakt hur det ska gå till på varje möjligt block har han inget svar på. Det får tillverkaren svara på.

Jag har inte kontaktat Finja direkt då det står på deras hemsida att privatpersoner får vända sig till återförsäljarna. Vilket jag testat och fått olika svar.

Men jag lutar åt att ta det säkra före det osäkra och kladda på rejält. Kanske med hjälp av murarlådan för att få ut en hel del snabbt, sen fylla upp mellan strängarna helt enkelt.
 
Lättklinkerblock 29x19x59 är ju inte desamma som isolerblock. Skall du verkligen ha isolerblock under mark? Jag vet att man kan/får men vanligast är, enligt min iofs begränsade erfarenhet, vanliga lättklinkerblock under mark.
 
Om du har lite moment 22 med en konstruktör som ber dig kontakta tillverkaren och en tillverkare som hänvisar till en mellanhand är det nog läge att tänka till lite. Under mark brukar normala block vara standard. Om inte Finja har en rekommenderad lösning att följa med dessa dubbla bistål i varje skift skulle jag vara lite fundersam och kanske överväga en kombination av normala block och utanpåliggande iso/pordrän istället
 
Ja, om beskrivningen/beräkningen gäller lättklinkerblock så blir ju frågan om fullfogsmurning betydligt mer logisk. Och om det var det som krävdes utifrån konstruktionsberäkningen är jag lite skeptisk till att det bara går att byta ut till isolerblock. Det krävs nog i så fall en helt ny beräkning, med det blocken man vill använda. Ett isolerblock har inte samma hållfasthetsegenskaper som ett lättklinkerblock.
 
Nu blir jag ju lite nervös då jag frågade speciellt om ioslerblock Bas och det skulle inte vara ett problem att använda det istället för vanliga block. Finja har ju arbetsanvisningar och projekteringsanvisningar för båda sina isolerblock under mark. Isolerblock Bas har lättklinker runt hela cellplastkärnan. De är inte öppna i kortändarna. Så enligt konstruktören ska de ha samma värden som vanliga block. Dock vara dyrare och kanske lite bortkastade pengar.

Angående fullfogsmurning är det full täckning som gäller enligt säker uppgift från en murare jag pratade med under kvällen. Även på isolerblock. Han hade använt de ofta under mark på det viset utan problem tidigare.

Jag måste kolla med konstruktören igen. Han får gå vidare till Finja om det är ett problem.
 
B
Om det i alla fall är under mark, blir det inte billigare att ta vanliga lättklinker plus extra isodrän utvändigt?

Vet inte vad du fått för pris på blocken med isolering, men de brukar vara rejält dyra.
 
Det är just grejen, jag fick i princip samma pris för dessa som de vanliga blocken. Det skiljer inte många tior mellan i pris totalt.

Jag har pratat mer med min vän konstruktören under kvällen. Enligt honom är detta ett lättklinkerblock i allt som spelar roll. Arbetsanvisning, projekteringsanvisning, hållfasthet mm. Men lite bättre U-värde.

Finja har ett isolerblock som ska tunnfogslimmas. Isolerblock Exakt. De blocken har egna anvisningar och beräkningsgrunder. Detta är dock ett vanligt lättklinkerblock med en tunn cellplastkärna.

Min lösning blir dessa block plus 100 mm isodrän / pordrän.

Det är lite akademiskt just nu ändå eftersom blocken är på väg redan. Jag känner mig trygg med de beräkningar jag fått.
 
Liten uppdatering. Det blev problem med den första leveransen, så det slutade med att hela ordern behövde göras om. Ingen stor grej för min del.

Jag tog dock era synpunkter till mig och beställde vanliga spårade murblock istället. Synd om man får spruckna väggar, eller i värsta fall en vägg som viker sig. Min vän konstruktören skadade lite på huvudet åt min oro, men han ska ju inte vara där nere så...
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.