Uppgrävd del av ett golv med framträdande avloppsrör och gjutjärnsförgrening, omringad av betong och klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Håller på att koppla in avloppet från mitt nybyggda kök på övervåningen. Anslutningspunkten syns i bilden. Det är där som gäller just nu.
Inom tre år kommer vi att gräva upp hela golvet och byta till nya fräscha rör överallt, men tills dess ser det ut som på bilden.

Svårt att komma åt med lämplig skarvmuff.
Röret i golvet är 110mm och anslutande plaströr är 75mm.
Min plan är att ta hålsåg eller skärbrännare och ordna ett hål mitt i gjutjärnsförgreningen och sedan gjuta fast anslutande plaströr med betong med lite instick.

Det är bara en tvättmaskin och en golvbrunn anslutet som rinner förbi skarven, så inte nån jättetrög trafik förbi skarven.

Törs man göra en sån ful-lösning?
Vad kan möjligen gå fel? :)
 
E
Är det inte lämpligare att skära bort en bit efter y kopplingen och fälla in en till y koppling med ett tretums rörmuff att ansluta avloppet till brunnen i. Och koppla ihop 110 rören och nya rördelen med hjälp av ferncokoppling.
Grenrör för HT-avlopp, grå plast, 110/75 mm diameter, 45° vinkel, för anslutning av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart ferncokoppling i plast med justerbara klämmor för anslutning av rör med 110 mm diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, säkert lämpligare, men det är 5cm 110-rör innan det försvinner in under väggen. Kan inte se att jag får plats med det. Ett alternativ är att bila upp mer golv och göra anslutningen längre från väggen, men då hamnar det så att man inte kan öppna dörren och precis där man skall gå. Försöker få så lite åverkan som möjligt fram tills vi skall göra om allt.
 
E
Det man lägger ner i tid nu är bortglömt om någon vecka och kan spara mycket tid och pengar i framtiden. När det gäller vatten/avlopp så är det sällan roligt att "fuska" eller gena för att det är lättare just nu.
 
Går det att trä fernco-kopplingen utanpå en muff, eller funkar det bara att skarva rör med?
Hur kan man annars ansluta en plastdel mot en gjutjärnsmuff? Det är ju nästan bara muffen som sticker ut från väggen.
 
E
Det du skulle kunna göra är att skära av muffen på ykopplingen och ansluta med fernco.

Då är det bara att du skär av lika mycket som y kopplingen bygger på befintliga rör och trär över ferncokopplingarna på befintliga rör och fäller ner ykopplingen och trär tillbaka på skarvarna och skruvar åt.
 
Utgrävning i golv för rörinstallation med synlig Y-koppling och gammalt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgrävt golv i ett hörn av ett rum med synliga rör och en kabel, bredvid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret skulle komma upp mitt i golvet om jag gör en till y-koppling innan den gamla y-kopplingen. Hmm. Inte lätt att få till utan att bila sönder hela golvet.
 
Staffans2000
Gör som du har tänkt.
Se bara till att du ansluter den till GRENEN (inte Y-koppling) i flödesriktningen.

Staffan
 
Ett lagat rör med glasfiber och polyester, omgivet av jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rör som går in i en stel, grå, glasfiber- och polyesterförstärkt konstruktion i ett stenigt och jordigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör lagat med grön glasfiber och polyester i ett jordigt grävt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag plastade ihop det med glasfiber och polyester. Tror nog det håller ett par år.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.