Hej! Tänkte höra om det går att fulfixa lamellparketten (lönn?!?) i ett barnrum. På golvet har det uppenbarligen tidigare stått någonting som skavt bort lacken, varefter träet har grånat.

Skulle det fixas "rätt" så borde golvet slipas och lackas om tänker jag - som synes på bild är det ju ganska mycket småskavanker utöver detta. Men en killgissning är att det kommer kosta typ lika mycket eller mer att ta in nån som slipar som att lägga in nytt själv. Slipa och lacka själv känner jag mig mindre sugen på - ser framför mig att jag slipar för mycket, gör det vågigt, konstiga skarvar, kass finish... Lägga nytt känns lite onödigt iom att golvet bara är typ 20 år och det rimligtvis kommer slitas ganska hårt de närmsta åren.

Hade ju också eventuellt kunnat lyfta upp golvet och flytta om de skadade bitarna så att de ligger där sängen kommer stå, men risken är väl att jag sabbar skarvarna. För att göra det lite extra kul så är det precis flyttat en vägg och snickarna har skruvat fast den i parketten - gissar att de återanvände skruvhål efter en tidigare garderobsväggsskena för att undvika att riskera att träffa golvvärmen. Så blir alltså lite bök med att såga av "brädorna" där de ligger, helst utan att såga i golvvärmen (som iofs hade varit samma bök om jag skulle lägga nytt).

Tanken på en fulfix känns därför relativt lockande. Iom alla andra fel så skulle det ju inte behöva vara perfekt på något sätt, bara att få det att synas mindre.

Tänkte då först bara slipa bort grånat trä om möjligt och lägga på lite golvlack - men det känns knäppt att behöva köpa 1L eller mer om allt som behövs är två penseldrag... Eller har jag bara tittat på fel ställen på webben?
Ett annat alternativ skulle vara att köra med linoljevax (som jag råkar ha), men jag är rädd att det kommer ge väldigt stor skillnad i och/eller att det kommer göra det svårare att lyckas med en "riktig" fix nån gång framöver.

Är det nån som har några tankar eller idéer?

Trägolv med distinkt ådring, två vita fläckar, möjlig spillning eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med en vit fläck och mindre repskador. Slitage eller skada syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
Nu e ju inte jag heller expert men; jag hade nog provar lite försiktigt med en sickel på de där fläckarna för att få en uppfattning om hur djupt det är. Med lite tur så kan du sickla bort det värsta med minimal åverkan på omgivande lack. Antingen blir det bättre eller så får du ta det därifrån. En sickel är vad jag vet det minst förstörande verktyget.
 
Tack för svar! Bra tips att använda sickel - tror du att man helt enkelt bara kan fylla på lite lack sen? Finns väl bara ett sätt att ta reda på det antar jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.