Tjena

Jag har ett Kedjehus med ett Kallgarage som ligger mellan mitt och Grannens hus.
Garaget är på 24 m2, är inte i Superskick och har jordstampat golv (Se bilder)

Jag har funderat på olika sätt att få ett annat golv utan att göra några stora dyra projekt.
Ribban är lagd därefter: Det behöver inte vara skitsnyggt, och det behöver inte hålla i 20 år.
Jag har inte ens bilen parked där inne: Där är Motorcykel, cyklar, ved, förvaring samt ingång till Krypgrunden under huset.
Lösningar som kostar över säg 20 000 kr är inte aktuellt givet Garagets skick (och att göra det ordentligt ses som ett senare projekt)

Jag är framförallt inne på en Betongplatta: Alltså ingen fin som man kan bygga bostadsrum på, eller ens som är gjord för att det ska stå en Bil på.
Det jag framförallt funderar på är hur lite förarbete man kan komma undan med, givet förutsättningarna (Ingen bil, ingen uppvärmning, inte gjort för att Bo på, etc.)
  1. Hur tunn platta “kan” kan göra ?
  2. Om man trots allt kör in en bil och plattan Spricker, vad gör det, utöver att “Det inte ser fint ut” (har estetiskt hellre en sprucken platta än ett Jordstampat golv): Dvs har det några negativa Konsekvenser för Fukt, Ventilation, stabilitet etc?
  3. Det är fuktigt i Garaget på Vintern. Skulle en Tunn betongplatta ha Positiva konsekvenser, negativa konsekvenser eller inga alls för det?
  4. Behöver underlaget vara helt jämnt, eller blir det jämnt (nog) när man gjutit?
  5. Har det några konsekvenser för ytterväggarna (Som ju är väggar in till mitt och grannens hus) om man lägger en betongplatta ända intill? Ska man lämna en distans? Vad ska den isåfall vara för material?
Bonus:
Om någon har ett bättre förslag än betongplatta tas det tacksamt också emot.
 
  • Ett utsatt hörn av ett rum med ett öppet golv samt synlig grund och jord. Byggarbetsplats eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träved staplad i garage, motorcykel, tegelvägg, träpanel, skottkärra, dämpad belysning, grusgolv, tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordgolv närmast, öppen dörr leder till stenlagd trottoar utomhus, dagtid, slitet dörrblad, tungt dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjut på bara.

Jag har gjort det skitenkelt för mig själv i mitt garage med just stampat jordgolv.

Jag använde Byggmax finbetong Basic för den var billigast.

Jämnat till ytan hjälpligt, fuktat jorden, slängt på betongpulvret, jämnat till med kratta och borste, sen en roller för ytan (ingen form och inget meckande med att packa/släta betongen med nån regel ovanpå).


Blir inte perfekt men oerhört mycket bättre än jordgolvet.

Helt torrt och starkt nog att ställa bord, gräsklippare, snöslunga, grillen och vad som helst på.
Mitt golv är nog inte tjockare än 3-4 cm.



sökord "dry pour concrete"

Vill man packa/släta betongen ensam med regel så skruva fast en vibrerande slipmaskin på regeln så vibreras stenarna ner och finpulvret stannar på ytan utan att man behöver anstränga sig.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Tack för svaret. Precis så som jag funderade på…
Hur längesen var det du gjorde det?
 
D Dilato skrev:
Gjut på bara.

Jag har gjort det skitenkelt för mig själv i mitt garage med just stampat jordgolv.

Jag använde Byggmax finbetong Basic för den var billigast.

Jämnat till ytan hjälpligt, fuktat jorden, slängt på betongpulvret, jämnat till med kratta och borste, sen en roller för ytan (ingen form och inget meckande med att packa/släta betongen med nån regel ovanpå).


Blir inte perfekt men oerhört mycket bättre än jordgolvet.

Helt torrt och starkt nog att ställa bord, gräsklippare, snöslunga, grillen och vad som helst på.
Mitt golv är nog inte tjockare än 3-4 cm.

[media][media]
[media][media]
sökord "dry pour concrete"

Vill man packa/släta betongen ensam med regel så skruva fast en vibrerande slipmaskin på regeln så vibreras stenarna ner och finpulvret stannar på ytan utan att man behöver anstränga sig.
Kan detta verkligen fungera?!
 
Husjocke2 Husjocke2 skrev:
Tack för svaret. Precis så som jag funderade på…
Hur längesen var det du gjorde det?
I våras gjorde jag garaget, nu är det fullt med grejer.

Senaste var förra/denna veckan då jag la ett litet golv på 3,5* x 1 meter utomhus där jag (eller rättare sagt frugan) tänker ha ett utebadkar och grillen.

Detta golv är inte helt klart ännu och är utan tak, tänkte eventuellt flytspackla det när betongen torkat ordentligt (det regnar just nu så måste vänta lite).
 
ricebridge ricebridge skrev:
Kan detta verkligen fungera?!
Funkar för mig i alla fall.
Utomhusterrass med tak, vita väggar, grått golv och naturlig bakgrund synlig genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya utegolvet
Ett rörigt förrådsutrymme med gräsklippare, golfklubbor, kartonger och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garaget
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
J
Påminner lite om hur Stuart/ Proper Diy gjorde. Är det någon jag litar på så är det den gubben.
 
Jag har stora trädgårdsplattor på en sandbädd i mitt. Med lite tur hittar du billiga eller bortskänkes på blocket eller liknande.
Golvmonterad fordonslyft i verkstad, öppen schakt, metallpaneler, verktygsskåp, sladdar, väggklocka, träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
C
Varför inte fortsätta med marksten in i "garaget"?
Med enkla betongplattor torde man komma undan med ca. 200 kr/kvm i material.
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
B
Just dry pour skulle jag undvika. Det blir inte alls lika starkt. Att blanda en 5cm tjock kaka tar ju inte så lång tid heller. Jag hade siktat på 5cm som minimum.



Så länge det inte är organiskt material i det du gjuter på tror jag det går bra, givet en lätt belastning.

Jag har en sådan platta i en enkel bod. Den gick tyvärr sönder i samband med tillfällig hög belastning, men att det är en spricka på golvet nu där ju mest estetiskt. Det kommer nog hålla 20år till...

Se till att den blir fri från väggarna bara.
 
Så vad skulle fördelen vara med att torrgjuta?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Så vad skulle fördelen vara med att torrgjuta?
Det är tungt och skitigt att slabba med våt betong för att inte tala om rengöringen av utrustningen.
Allt det slipper man.
Jag hyrde en tombolablandare på hygglo och använde den till två säckar sen sa jag "nää f*n heller" och körde resten med "dry pour" och ser ingen skillnad alls.

Men var och en blir ju salig på sin tro, jag kör vidare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.