Har lagt furugolv och kvistlackat, grundmålat och strukit ett lager täckfärg och ser fortfarande fula fläckar av kvistlacken.

Det ser ut som man gjort ett dåligt spackeljobb och det blir som en upphöjning i golvet. Kvistlacken är struken tunt med två lager. Tydligen inte tunt nog!

Vad gör man?

Bara att leva med det och måla en andra vända med täckfärg eller ska jag gå på med bandslipen på de platser det är som värst och måla igen? Sabbar jag något annat då?
 
Jag hade lagt på ett lager täckfärg till!
 
Ja det ska jag, men jag tror ojämnheterna kommer synas. Ser att jag dessutom lyckats drälla lite färg ojämnt som måste tas bort.

Är det någon fara att gå på med slip fläckvis och sedan måla över igen?
 
Känner igen problemet! Risken är att du slipar bort för mycket av kvistlacken.
 
Sommartorparn: kan man inte slipa ned i stort sett enda till träet och lacka om fast finare lager och sen göra om grundmålning och lackfärg fasta bara fläckvis?

mycket jobb absolut, men jag sabbar inget vid sånt förfarande?
 
Jag har aldrig lyckats få det snyggt. Däremot händer det ofta att kvistar kådar trots att de är lackade..... Så jag lackar hellre för tjockt även om det blir fult.....Men det har förstås varit på fönster där solen strålar på....
 
Jag brukar lacka hela brädorna av just denna orsak !
 
Lånar tråden då jag har ett liknande problem.

Bygger en platsbyggd bokhylla där vissa delar är i limfog (furu)

Har strykt alla kvistar 2ggr med kvistlack enligt anvisning från målarbutiken. Nu när jag har lagt ett lager grundfärg så ser det ut som att färgen har krackelerat där kvistarna är. Se foto. Behöver jag göra något åt det eller löser det sig med ett lager grundfärg till???
 
  • Vitt bord med spruckna mönster, troligtvis från varma föremål eller muggar. Nötning synbar, aningen vinklad bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.