Har köpt 25 fönsterenheter från Elite. Aluminiumklädd utsida i faluröd nyans. Alla fönsterna har skador i färgen. Från stora till små repor. Ytskicktet avskavt på många ställen. Så fruktansvärt fult så jag knappt finner ord för detta. Igår var en besiktningsman från Elite och tittade på skadorna. Han ansåg att det var oacceptabelt, men att det inte är han som beslutar om vidare åtgärd.
Insidan är inte heller något att hurra för. Jag är så besviken på Elite och deras hantverk.
Ni som har aluminiumfönster, hur ser de ut? På vitt och andra ljusa färger syns inte skavanker så lätt, men på skarpa kulörer syns allt.

Lotta
 
Vid leverans av nya fönster så ska det inte vara en enda repa!!
Stå på dig!
Jan
 
Jag köpte Elit-fönster för 5 år sedan, dock inte aluminium och är missnöjd med dem.

Det rinner fortfarande kåda på en fönsterdörr, några var dags att måla om och det var redan efter 2 år. Vid leverans var det en spricka invändigt, en spnjolett var felmonterad vilkjet omöjligjorde låsmontage, ändträ ej ytbehandlat överhuvudtaget på ett fönster, dålig finish invändigt - lacken grov, hade inte flutit ut ordentligt. Det kom en kille (trevlig) och fixade det mesta, men allt är/var inte ok att reklamera. Väntar fortfarande på bättringsfärg som jag blev lovad för 3 år sedan...

Dessutom knäpper det i fönstren vid temperaturväxlingar.


Aldrig mer Elit-fönster och tänker inte rekomendera dessa heller!!!

Till fortsatta byggnationen har jag faktiskt köpt plastfönster - får väl se om dessa håller måttet på sikt - sä här långt verkar de ok!

/Rob
 
Denna vecka kom montör för att byta ut alla aluminiumprofiler samt alla spröjsar. MEN det vara bara det att även de nya var avskavda och repiga. Jag godtog inte detta och arbetet fullföljdes inte. Har nu gett förslag, ultimatum till Elite - kan de inte prestera fullgoda aluminiumprofiler får de byta ut förnsterna mot rena träfönster. Vet ej hur det blir. Elite menar att lite repor är tillåtet.
Är det verkligen bara jag som har detta problem. Har ni kollat era aluminiumfönster?

Lotta
 
Vi har vita och på våra var det inte en enda skråma och är det inte än efter några år. Så jag har inget att anmärka på. Vi är helnöjda med alla våra fönster och fönsterdörrar.
Men dom måste ju fixa era så dom blir felfria!!Fråga om dom skulle acceptera att köpa en ny bil med lite repor!! Det är samma sak!!!! Jag hade inte gett mej..:mad:

Tala om hur det går!
 
Jodå, jag har i ett brev till Elite frågat om de skulle acceptera en ny bil med lackskador. Ej fått något svar på den frågan.
En del av skadorna är likadana på alla profilerna så jag tror att de uppkommer i någon maskin vid kapningen av profilerna.
Det var inga problem att få nya profiler, men vad hjälper det när de inte kan göra dem OK?

Lotta
 
Du får väl skicka ärendet vidare till plus då brukar ju de flesta företag ge sig och tillgodo se kunden, annars har du A.R.N.

Du kan ju byta leverantör om du/ni inte har börjat montera enheterna vill säga.

Man börjar undra hur de paketerar och hanterar lister och fönster, när de fraktas så bör väl varje fönsterenhet vara plastad samt en ram med frigolit iaf på framsidan så att inget kan repa lister eftersom det är väl några fönster per pall.
Givetvis att varje fönster är fastsurrat + skydd.

Hoppas det löser sig iaf.
 
Nu har jag fått svar från Elite. Repor på aluminiumfönster går inte att jämföra med något annat. T.e.x. lackskador på en ny bil eller möbelsnickerier. Fönster är en snickerivara, alltså viss mått av skador tillåtna.
Nya aluminiumprofiler beställda av Elite, trots mitt påpekande att jag inte tror de kan tillverka acceptabla sådana. De tror Elite bestämt. Det trodde de förra omgången också.

Lotta
 
man besiktar på ett avstånd på 3 meter, då skall det inte gå att se några repor i vare sig glas eller färg, lackad alu sker i samma fabrik för alla fönstertillverkare i Sverige! repor sker i sammansättnings banan i respektive fönsterfabrik. det är den enskillde arbetaren i resp fabrik som ansvarar för kvalitén på slutprodukten. därefter packas i vissa fall mindre bra.Sedan går den på pall för vidare transport till slutkunden, där finns mycket att önska sig från DHL, schenker poståkeriet mfl. Begär oberoende besiktningsman om du inte känner dig nöjd, det skall du vara!!
 
Rogers stuga skrev:
man besiktar på ett avstånd på 3 meter, då skall det inte gå att se några repor i vare sig glas eller färg, lackad alu sker i samma fabrik för alla fönstertillverkare i Sverige! repor sker i sammansättnings banan i respektive fönsterfabrik. det är den enskillde arbetaren i resp fabrik som ansvarar för kvalitén på slutprodukten. därefter packas i vissa fall mindre bra.Sedan går den på pall för vidare transport till slutkunden, där finns mycket att önska sig från DHL, schenker poståkeriet mfl. Begär oberoende besiktningsman om du inte känner dig nöjd, det skall du vara!!
På Elit står man tydligen också på 3 meters avstånd och "kvalitetskontrollerar" - då upptäcker man inte sprickor, omålade ytor, repor, dålig utflytningen vid målning etc. Packningen, när jag köpte mina fönster, var faktisk ok!

Konstigt att de plastfönster jag köpt efter det misslyckade Elit-löpet inte har några defekter alls (utom att de är lite skitiga) - de kanske granskas på närmare håll innan de lämnar fabriken...

/Rob
 
  • Gilla
Lcg
  • Laddar…
Bara en sån enkel grej som att det är skyddstejp på karmen till plastfönsterna. Kör inte Elit med detta på sina? Det hade väl varit på sin plats om nu aluminiumen är så känslig för repor?
 
andersmc skrev:
Bara en sån enkel grej som att det är skyddstejp på karmen till plastfönsterna. Kör inte Elit med detta på sina? Det hade väl varit på sin plats om nu aluminiumen är så känslig för repor?
Precis, skrev inte detta, men på plastfönstrerna jag köpte var det skyddsremsa på både ut- och insida samt en tjockare remsa vid/över gångjärnen.

Hur kan det vara egentligen?
 
Har inte haft några som helst problem liknande trådskaparens med mina aluminiumklädda Elitfönster. Frakten kan ställa till det. Paketeringen är inte världens bästa direkt...
 
Hej Roger!

Vilken kulör har du på dina fönster?

Lotta
 
Mina fönster är vita. Både de jag köpte för 7 år sedan och de jag köpte i vintras. Har dock själv lyckats stöta ett av dem.

Plastfönster är jag lite tveksam till. Känner de som har haft problem och bytt inom 10-15 år. PVC är ju dessutom inte speciellt bra för miljön. Tidigare var alla plastfönster inårgående. Hur är det nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.