I vår nya utbyggnad med Leca-väggar har vår byggare putsat väggarna inomhus med Gypsum naturgips och vi skall nu måla direkt på dem. Vi vill alltså inte spackla väggarna innan vi målar.

De har använt hörnlister i metall vilket jag inte har något emot. Vårt problem är bara att dessa hörn nu är väldigt synliga och vi tycker att det ger ett intryck av "industri" istället för privatbostad, dvs jäkligt fult.

Weber verkar inte ha någon riktigt dokument med arbetsanvisning men skriver så här i en broschyr

Raka hörn: Det är lätt att skapa raka innerhörn med hjälp av en speciell gipshyvel. Du kan också använda dig av en färgskrapa. Ytterhörn är ofta utsatta för slag och stötar. Montera därför Gypsum hörnprofil som ger raka och starka hörn. Hörnprofilen bakas in i gipsbruket.
Ser detta normalt ut och är något som vi borde acceptera (alternativt betala för att snygga till) eller har byggaren dragit av för mycket puts så listen inte doldes och att de borde åtgärda utan kostnad för oss? :confused:
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1845.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej det där är inte okej, den ska inte synas när det är klart. Jag har samma skenor i min lägenhet och använt gipsputs.
 
Planerar besöka Weber på NordBygg-mässan i morgon, får se vad de säger.

Någon som vet hur svårt det kan vara att lägga på ett tunt putslager för att få hörnen snygga?
 
Suck, visade sig att byggaren inte alls använt naturgips utan Webers KC-puts "Base 133 putsbruk B hand". Den ska man inte använda hörnprofiler till, iallafall om man skall behålla den putsade ytan.

Tänkte först att man kan lägga på 2-3 mm Base 133 puts över hörnprofilerna men enligt Weber kommer putsen inte hålla så det är inte lämpligt.

Våra alternativ nu verkar vara:


  1. Låta byggaren spackla över putsen så vi får en slät yta.
    • Då kommer inte hörnet synas.
    • Samtidigt förlorar vi charmen med den fint putsade ytan...
  2. Låta dem knacka bort alla hörnprofiler och putsa igen utan dem.
    • Tydligen inte helt enkelt då de har använt putsskivor i fönstersmygarna för att fylla upp utrymmet och dessa måste då tas bort och ersättas med tjockt lager med bruk/puts.
    • Fördel med slutresultatet blir att vi får behålla den putsade ytan.
  3. Prima på putsen och lägga på ett lager med naturgips som sedan filtas.
    • Enligt byggaren blir ytstrukturen inte lika snygg som den vi har idag utan man kommer se mer "penseldrag". Har inte kunnat verifiera detta då tillverkarna inte visar mycket av ytstrukturer på sina hemsidor. Men det verkar rimligt

Råkar inte vara någon som har en snygg "putsyta" baserat på naturgips eller kanske tom har någon mer lösning än de ovan? :(
 
Det där ser ju ut som ett vanligt gipsputshörn. De har en rätt stor diameter. När jag putsade här hemma tyckte jag att de var så fula så jag vlade istället vanliga "gipsskivehörn" som har en mindre diameter.

Jag skulle ju nog säga att det ser ut som om det är rätt hörn för gipsputs... :(
 
Du lär aldrig kunna få den yta som du har idag med gipsbruk. Ytan som syns på dina bilder beror på sandkornens (ballastens) storlek och i gipsbruk har du inte den sortens ballast.

Gipsbruk kommer att bli slätare i sin ytstruktur.

Det går bra att putsa hörnor med KC-bruk utan att använda hörnjärn. En putsad hörna är i.o.f.s lite ömtåligare om du tex kör i med något hårt, du kan då slå av en bit på hörnan. Hörnjärnet förhindrar detta till viss del.

Om du ber muraren att knacka bort hörnjärnet för att putsa hörnan så kommer detta alltid att synas för dom kommer inte att uppnå exakt samma struktur och dom kan inte, hur duktig dom än är, osynligt putsa samman den delen som är hård med en ny puts och du kommer också att få en microspricka mellan ny och gammal puts.

Jag tror det ser bättre ut om du behåller det som det är än att försöka "lappa ihop" något nu efteråt. Lägg lite mer färg på järnet så att det går ihop ordentligt färgmässigt med din målade vägg. Tyvärr....
 
Redigerat:
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Utan hörnjärn kommer det va helt en dag sen är första skadan skedd....
 
Jag står i samma sits nu efter att hantverkare har putsat min innervägg, Känns sisådär, även om det kanske skall vara så?

Jag tror att hantverkarna har använt kantprofil/hörnlist/hörnskydd för att ha dem som avdragsstöd. Men jag vill tro att hela hörnet skall vara täckt av puts och att man fortfarande skall använda en "stödbräda" för att få till det snyggt?

Jag läser i Webers (något snåla beskrivning):

"Ytterhörn är ofta utsatta för slag och stötar. Montera därför weber.gypsum hörnprofil som ger raka och starka hörn. Hörnprofilen bakas in i gipsbruket."

En följdfråga jag har är om en hörnprofil för "gipsbruk" också fungerar med/i vanligt grundbruk och C-bruk?

20160306_193753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är korrekt, Weber bekräftade att fel metod var använd och mina byggare fick putsa om de väggarna med gypsum så hörnlisterna gick att täcka. Det går att få väldigt lik ytstruktur med gipsputsen, byggaren testade innan på tre olika ställen med olika teknik där vi kunde godkänna den ena.

De hörnen får inte användas med vanlig puts eftersom den håller inte att putsa över på kanten och då blir den ju synlig.
 
Redigerat:
Bilden är ju lite otydlig men jag brukar använda vanliga metallhörn för gipsskivor. Är påslaget lite tjockare (>6-7mm) brukar jag böja ihop profilerna lite så de blir ordentligt begravda i gipsputset.
Jag brukar skruva fast hörnet först (om möjligt) annars fäst hörnet först med bruk och låt det torka fast. Använd laser eller vattenpass så det blir helt rakt!
När hörnet sitter kan du putsa utan stödbräda då stålkanten på hörnet ger dig en rak och skarp kant.

Spelar ingen roll vilken typ av bruk, det fungerar med alla. Se bara till att plåten i hörnet kommer ut och inte blir överputsad.
 
Videonisse skrev:
De hörnen får inte användas med vanlig puts eftersom den håller inte att putsa över på kanten och då blir den ju synlig.
anders07 skrev:
När hörnet sitter kan du putsa utan stödbräda då stålkanten på hörnet ger dig en rak och skarp kant.

Spelar ingen roll vilken typ av bruk, det fungerar med alla. Se bara till att plåten i hörnet kommer ut och inte blir överputsad.

Ehhm. Om jag kokar ihop era åsikter så anser en att den bara skall användas med gipsputs för att den då kan täckas helt vilket är tanken enligt tillverkaren? Men att om man nu använder den med exempelvis cementbaserad puts så skall kanten inte täckas helt?

Lite motsägande upplever jag det allt :)

De använde sådana profiler:

hornprofil2.jpg
 
är inte hela vitsen den att kanten ska synas och därmed skydda hörnet? Visst kan man väl välja produkt med olika radier för att få önskat resultat men att putsa in den helt torde förstöra lite av tanken iallafall.
 
Stefan1972 skrev:
är inte hela vitsen den att kanten ska synas och därmed skydda hörnet? Visst kan man väl välja produkt med olika radier för att få önskat resultat men att putsa in den helt torde förstöra lite av tanken iallafall.
Jag har använt den där på mina väggar inomhus, och ja den syns innan man målar med täckfärgen
 
AndersMalmgren skrev:
Jag har använt den där på mina väggar inomhus, och ja den syns innan man målar med täckfärgen
Jo det är ju min bild av det också men läser man här så får man ju intrycket att vissa vill ha den helt inputsad. Nu är jag ju ingen murare eller putsare på något vis men skulle jag montera dylika så skulle jag nog använda dom som avdragskant rent reflexmässigt.
 
Jag använder som sagt "gipshörn" och inte "putshörn" eftersom gipshörnen har mindre diameter på hörnet så får man en snyggare vinkel tycker jag...
Hörnet ska ju inte putsas över, det kan ju aldrig fungera. Stöter du i det med något så lär ju putsen som sitter på metallen trilla ner direkt. Eventuellt då om du lägger fiberduk/vävtapet på så kan det fungera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.