Nu är de allra sista grejerna äntligen på plats i vårt nya badrum. Dessvärre är jag mindre nöjd med hur de löste silikonet kring dörrfodret. De hävdar bestämt att det inte går att göra snyggare än så här. Vad säger ni?

I en drömvärld hade jag velat foga mellan golv och foder, inte ut på golvet, men jag vet inte riktigt vad reglerna säger där?
 
  • Ojämnt applicerat vit silikon mellan dörrfoder och golvkakel i ett nytt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
I intelligence skrev:
Nu är de allra sista grejerna äntligen på plats i vårt nya badrum. Dessvärre är jag mindre nöjd med hur de löste silikonet kring dörrfodret. De hävdar bestämt att det inte går att göra snyggare än så här. Vad säger ni?

I en drömvärld hade jag velat foga mellan golv och foder, inte ut på golvet, men jag vet inte riktigt vad reglerna säger där?
Det är inte lätt att foga rakt ned efter fodret.
Utan det är ett godkänt resultat kan jag tycka inte det snyggaste men inte det fulaste heller😊
 
R Rejäl skrev:
Det är inte lätt att foga rakt ned efter fodret.
Utan det är ett godkänt resultat kan jag tycka inte det snyggaste men inte det fulaste heller😊
Men är det godkänt att göra så? Fylla ut mellan golv och foder alltså.

Jag tror att problemet är att klinkern inte kommer tillräckligt tight inpå karmen och att de löste det genom att lägga onödigt bred mjukfog.
 
R
Ja varför skulle det inte vara godkänt, har sett bredare fogar på nyproduktion med godkänd besiktning..
 
S
Fogen ser fin ut jämfört med dörrkarmen.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Om det där är nybyggt så är väl ett större problem att uppviket vid tröskel /karm måste liva med gipset i de nya reglerna. Ang fogen så drar man silikon vid foder för att skydda ändträ på foder om de skulle bli blött på golv.
 
S sinuslinus skrev:
Fogen ser fin ut jämfört med dörrkarmen.
Hehe, ja, karmen ser lite trist ut nu, vi ska försöka ge den lite kärlek nu :)
 
P Patzie skrev:
Om det där är nybyggt så är väl ett större problem att uppviket vid tröskel /karm måste liva med gipset i de nya reglerna. Ang fogen så drar man silikon vid foder för att skydda ändträ på foder om de skulle bli blött på golv.
Men är det OK att "trycka in" fogen så den inte kommer ut på golvet? Förstår att syftet är att skydda fodret, men borde ju gå att få till utan så pass synlig mjukfog, tänkte jag.
 
Själva mjukfogen är det väl inga större problem med men hade det varit jag hade jag använt vit fog under fodret istället för grå, då hade det nog inte synts så mycket. Men det löser du med några penseldrag färg samtidigt som du snyggar till dörrkarmen.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Själva mjukfogen är det väl inga större problem med men hade det varit jag hade jag använt vit fog under fodret istället för grå, då hade det nog inte synts så mycket. Men det löser du med några penseldrag färg samtidigt som du snyggar till dörrkarmen.
Det går väl inte måla den där typen av mjukfog, tror jag?
 
I intelligence skrev:
Det går väl inte måla den där typen av mjukfog, tror jag?
Nej om det är silikon, ja om det tec-7 som använts
 
I intelligence skrev:
Det går väl inte måla den där typen av mjukfog, tror jag?
Nej, inte om det är silikon. Men du kan skära bort den grå och använda vit silikonfog.
 
7ender
Håller med om att det skulle bli bättre med vit fog, mindre iögonfallande.
 
R
Vit silikon mot golv kommer se illa ut inom en snar framtid, vill man ha det riktigt snyggt så får man byta foder och salning så att dessa går längre ned mot golvet, och definitivt slipa, spackla och måla karmen för den ser inte bra ut..
 
R Rejäl skrev:
Vit silikon mot golv kommer se illa ut inom en snar framtid, vill man ha det riktigt snyggt så får man byta foder och salning så att dessa går längre ned mot golvet, och definitivt slipa, spackla och måla karmen för den ser inte bra ut..
Finns det inte en regel om att foder inte får gå hela vägen ned till golv i badrum? Just för att man måste kunna få dit silikon för att skydda ändträet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.