Varför ser det ut såhär? Går det att göra något?
Kakelplattorna är har struktur.
 
  • Strukturerade kakelplattor på ett golv med skadad fog och ojämn yta som behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Kan det vara sten istället för kakel.
Det ser så ut för mina är väldigt lika. Det var ett elände att foga. Ja, själva fogandet var enkelt. Men sedan... Jag satt flera dagar och skrapade bort fog från plattorna och det var på en yta av ca: 2 kvadratmeter!!!
 
Tror att det är en stenimitation och plattorna är ju väldigt ojämna. Detta är i duschkabinen så är väl ca 1 kvm men det är mosaicplattor så väldigt många. Hur skrapade du bort utan att skada plattorna?
Det var såhär när vi köpte, men är det inte märkligt att en plattsättare lämnar det så om det nu är fog från att de lade plattorna?
 
Min första tanke är att det kanske är någon form av "sjösten" jag har en bekant som har sådan "klinker". Plattan är ca 10x10 cm och har en del porer i sig som har blivit fyllda när man fogat golvet.
 
BirgitS
Kan det vara kalkavlagringar från flera års kvarliggande vatten?
Kalkavlagringar löser man upp men något surt som ättika. Du kan pröva på ett litet ställe för att kolla.
 
Dåligt fogad sjösten, inte lätt att fixa nu.
 
Staffans2000
Prova att skrapa med något vasst i ett hörn där det syns så lite som möjligt. Är det sten? Ja då är det bara att gå och hämta en öl och några skruvmejslar i varierande storlekar. Öppna ölen. Tag en stor klunk, och sätt igång och skrapa.
När jag började såg det ut som hos dig, fast värre. När jag slutade, såg det ut såhär.


Renoverade stentegel på golv med tydliga skrapmärken och en orange matta i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.s.
Jag kommer aldrig att sätta sådana igen!
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.