Hej!

Söker svar på några frågor som jag funderar på. Ska göra om badrum tvättstuga samt garage i ett hus från -64 och då även tilläggsisolera där berörda rums väggar möter yttervägg. Se skiss.

Planlösning hus som detblir.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dagsläget är det dåligt isolerat mellan garage och tvättstuga om än det är isolerat, garaget är uppvärmt iom att det är ett kedjehus, men det läcker som ett såll. Tanken är här att tilläggsisolera garaget mot tvättstugan fast på garageväggen då det är dåligt med utrymme i tvättstugan som det är.

Vidare kommer alla ytterväggarna tilläggsisoleras med 10cm. Idag är det 10cm stenull. totalt 20 alltså.

Badrummet kommer jag att installera vattenburen golvvärme. Hela bottenvåningen är golvet ett betongbjälklag, där alla golv utom badrum och tvättstuga är uppreglade 50 mm och isolerade med gullfiber, sedan golvspån/parkett.
I bad och tvättstuga är det pågjutet motsvarande tjocklek, ungefär 70 mm. Grunden är väl tilltagen torpargrund

Iom att badrummet blir en inplastad zon med tätskikt, så undrar jag hur det då blir med tvättstugan med all fukt samt mot garaget som då är relativt kallt under vintern?

Frågorna är = Var ska jag ha plast, jag får ju inte ha det i tvättstugan mot badrummet iaf, men annars, mot yttervägg och garage? Ingen plast alls kanske? Självklart måste jag ha bra ventilation i bad och tvättstuga, men räcker det?
Hur blir det med golvvärme i/på en oisolerad platta?, kan jag orsaka kondensproblem i närligande kök tex, där det ligger träreglar och isolering direkt mot betongbjälklag?

Svårformulerade frågor, men jag måste börja någonstans. Ventilationen är självdrag, men bara genom köksfläkten samt en på toan, så otäta fönster står nog för det mesta.
 
Dåligt formulerat av mig eller svårsvarat?

Det känns för mig omöjligt att ta reda på svar, och kanske är det det utan noggranna fuktmätningar över tid. Varje sak jag "förbättrar" i huset (nya fönster eller täta gamla, tilläggsiolera, golvvärme, plast) kan ju vara en potentiell björntjänst?
 
Mikael_L
Jag tror att det främst är svårsvarat. :|

Det är ju svårt att få till inplastning bra i efterhand. Och frågan är väl om det är bättre att skita i det helt istället för att det blir halvdant.

Jag kan ge mig på ett försiktigt litet förslag, inte alls säkert att det är det bästa, inte ens säkert att det är bra. :blushing:
Ordna mekanisk frånluft, dvs installera någon eller några fläktar.
Försök att avgöra ifall du fått ett lämpligt undertryck på precis alla ställen i huset.
Ty konvektion (dvs luftström) för ut mycket mer fukt i väggarna än diffusion. Har du undertryck är det endast diffusionsfukt som tar sig ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.