Hej!

Jag vet att detta ämne har stötts och blötts, men jag blir ändå inte klok på vad som är bra och mindre bra att göra... De flesta trådarna i ämnet här på forumet gäller dessutom golvvärme i källare och det är inte fallet hos oss.

Finnes: Hus byggt 1965, platta på mark utan isolering (egentligen underifrån räknat: grus, gammalt tegel (från 1791), 2 cm cement, diffusionsspärr (=åldersbeständig plast), 20 cm betong).

Önskas: Golvvärme i det nya köket vi ska bygga. Funderar dels på att endast fräsa ner spår i plattan eller lägga Roth's Compact System med aluminium/cellplast. Förutom det enorma jobbet att fräsa som vi bortser från i denna frågan, så vad gäller med denna eviga fråga FUKTVANDRING?

Är det ena (fräsa) eller andra (Roth's) alternativet att föredra för att minimera risken att få fuktvandring? Eller kan jag bortse från risken då det inte är en källare jag pratar om?

Att ha något annat uppvärmningssätt än golvvärme är inte möjligt då det inte kommer att finnas plats för vanliga vattenradiatorer i köket (plus att vi ska ha klinker så man vill inte frysa om fötterna).

Tacksam för råd!

Mvh,
Mats
 
Hej igen!

Ingen som har något klokt att bidra med...? :confused:

Mvh
Mats
 
Jag tycker att ditt största problem är att det saknas isolering under betongplattan. Det blir dyrt att värma upp marken under huset, och dessutom kan det bli fuktvandring på sommaren om golvvärmen är avstängd. Jag vill helst inte ha klinker i mitt kök eftersom det ofta tappas saker på golvet.

http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/
http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Koksplanering-/Material-och-farg-/Undvik-harda-golv-/

Om ni ändå vill ha golvvärme och klinker så verkar Roth Compact bättre än fräsning eftersom det borde bli mindre värme som avges nedåt till betongplattan.

/Hasse
 
Ja, Fuktcentrum hade ett uttömmande svar om fuktvandring... De skriver "Fukttransporten uppåt från marken från en tillfällig golvvärmeavstängning kan fördröjas med hjälp av en ångspärr", och ångspärr har vi i alla fall även om vi inte har isolering. Vidare har vi ett ganska smalt hus (5,5m), och det verkar ju inte direkt ligga oss i fatet i denna frågan.

Säg att det blir fuktvandring då man stängt av golvvärmen på sommaren, vad händer då med själva fukten? Kommer något obra att hända med huskonstruktionen?

Vad gäller klinker eller inte klinker i ett kök, får man väl lära sig att låta bli att tappa saker i golvet... :)
 
Jag pratade med Hornbach som gjort en kalkyl på golvvärme från Roth. Han skulle även dubbelkolla med Roth's beräkningavdelning, men han trodde inte att Roth's Compact System golvvärme med endast några millimeter cellplast skulle orka värma vårt kök då vi inte har isolering under betongplattan. Det är möjligt han har rätt, så då får det väl bli fula radiatorer istället...

Men eftersom vi vill ha klinker måste vi ju ha någon sorts komfortvärme i golvet i alla fall. Behöver man vara orolig för fuktvandring även i detta fall då det ju inte blir så mycket värme man skjuter ner i betongen?

Finns det vattenburen komfortvärme, alltså motsvarande en elektrisk värmekabel vad gäller bygghöjd och hur mycket (eller rättare sagt lite) värme den kan ge? Man vill ju ogärna lägga elektrisk värmekabel om man i övrigt har vattenburet (och inom ett par år ska investera i värmepump). Jag har en broschyr som jag tog på Hem- & Villamässan från Thermotech. De har en produkt som heter Minifloor 8, är det någon som känner till hur bra det är? Hade man kört en låg temperatur i den slingan borde man inte värma upp plattan och marken så mycket kanske...?

Mvh
Mats
 
:) Hej.
Har inrett ett badrum på ett liknande sätt som Roth compact system, fast med lösa frigolit skivor av märket Thermisol model Golvisol komfort 20mm, ångspärr och sedan frigoliten direkt på betongsulan. Jag har ovanpå det golvgips och armerat skarvarna med glasfiberväv. Sedan golvärmen som gjutits in med fiberarmerad flyttspackel för att få en lättare och jämnare ytan att sätta klinkers på. Nu efter ca 1.5 års användning så kan jag bara konstatera att min el förbrukning INTE skjutit i höjden mer än vad jag hoppats på. Golvytan är ca 12kvm och effekten på golvvärmen är ca 940W totalt och lagd så att jag har ca 87W/Kvm. Golv värmen är inställd på ca 22-24c. Den övriga uppvärmningen av huset görs av en luft-luft värmepump (duo modell med en utomhus enhet och två inomhus delar "en på varje plan") Min elförbrukning innan installationen låg runt 9000kWh och nu är den på strax över 12000kWh. Men då har jag även installerat en varmvatten beredare på 150L och ytterliggare golvärme i tvättstugan med en märkeffekt på 540W. Kan med facit i hand säga att jag är märkbart överaskad att så lite isolering som 20mm gör mer än vad jag kunnat tro. Jag har inte stängt av golv värmen helt nu under sommaren utan dragit ner de på "sparlåga" samt att jag såg till att den automatiska natt sänkningen fungerar som den ska. Dock bör sägas att ytterväggar är isolerade med Isodrän (ett lager 100mm 1200x600) samt att det nya dränerings systemet säkert hjälpt till att sänka energi åtgången i källaren på grund av torrare sula. Husets totala boyta är knappa 120kvm så jag är mer än nöjd.
 
Det enda som fuktvandringen innebär är att du få en högre luftfuktighet. Vidare behöver du ändå tänka på hur du bygger upp väggar så att inget organiskt har kontakt med plattan och inte heller ytbehandla med sånt som inte andas, för då stänger du in fukten i väggarna med kondensering och mögel som följd.

Fukt stiger konstant upp genom din platta, det är ju inte så att värme i golvet sätter gång något nytt för huset.
 
  • Gilla
LeadHead
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.