Håller på med badrum, har hela tiden varit inne på att ersätta dagens ventilerade regelgolv med att gjuta upp ca 150 mm EPS-cement och avsluta med ingjutna golvvärmerör.

Dock blir jag osäker när jag kontaktar "oberoende experter" som varnar för att den lösningen kan medföra fuktvandring i andra delar av huset, eller åtminstone i badrummet, och tycker man ska ha ventilerat system. Jag förstår att det kan hända, då jag antagligen kommer värma upp plattan och marken under, men plattan (isolerad) ligger på 150 mm kapillärbrytande material så frågan är hur mycket fukt som egentligen kommer ta sig upp.

Nästa fråga är vad problemet med det egentligen är? Alla golv och innerväggar i hela huset i övrigt är ventilerade, dvs upplagda på plastkilar 30-40 mm ovanför plattan. Vart ska eventuell tillskottsfukt från plattan ta vägen?

Tycker personligen det känns mer riskabelt att ha en träkonstruktion under ett våtrum där man om 20 år kan råka ut för läckande tätskikt, oavsett hur rätt man byggt det. Med EPS-cement (alternativt avvjämning + XPS + betongkaka) har man bara oorganiska material under våtrumsgolvet.

Någon med något smart att säga?

(Och ja, jag vet, golvvärme med för lite isolering under innebär energiförluster; det är ok för mig, handlar bara om en femtedel av husets area...)
 
Hej
Så länge du låter bli golvvärme händer det ingenting.
Problemet är om du har golvvärme. När du sedan stänger av värmen kyls plattan av fort medans marken under fortfarande är varm vilket resulterar i att plattan suger upp fukt.
Hur stor risken är det tvistar de lärde om.
Titta även på bifogad länk http://www.fuktcentrum.lth.se/?id=22310
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Så länge du låter bli golvvärme händer det ingenting.
Problemet är om du har golvvärme. När du sedan stänger av värmen kyls plattan av fort medans marken under fortfarande är varm vilket resulterar i att plattan suger upp fukt.
Hur stor risken är det tvistar de lärde om.
Titta även på bifogad länk [länk]
Fredrik
Jo, läst den, dock är det just risken jag vill diskutera. Att omvänd fuktvandring kan ske förstår jag, dock framgår det inte vad den praktiska konsekvensen är. Med helt igenom oorganiska material, ett diffusionsöppet golvmaterial (fogad klinker) utan tätskikt; vad är det värsta som kan hända? Att plattan i andra delar blir fuktigare; ok, men det står i länken att det handlar om kortare perioder under sommarmånaderna. Med ett uppreglat ventilerat golv i resten av huset torde en sådan höjd fuktighet i betongen under en kortare period inte vara ett problem?

Att lägga ett plastskikt under EPS:en känns som det förvärrar?
 
Utan att veta tror jag att risken för skador i ditt fall är näst intill obefintlig.
Den eventuella fukt som kommer från plattan ventileras ut via det uppreglade golvet och klinkerplattorna där det är homogent golv.
Funderat på cellplast och gjuta istället för EPS ?
Om jag inte minns fel är isolervärdet ungefär 50% jämfört mot cellplast.
10 cm EPS motsvarar ca 5 cm cellplast i isolervärde.
Om höjden finns kanske det är bättre att lägga 10 cm cellplast och armerad flytspackel alt betong.
Fredrik
 
Problemet är att det är ett jäkla virrvarr med VP-rör och vattenrör kors och tvärs betongplattan, så jag måste ändå gjuta upp 3-5 cm betong för att få ett plant golv att lägga cellplast på.
 
ring till EPScement och hör vad dom tycker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.